תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: info@zooz.co.il טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

איסוף רעיונות קיצוניים

התפרסם בעבר בגיליון 58 של עלון "לזוז", באפריל 2010
מאת: ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

איך ניתן לנצל את חכמת העובדים, על מנת להגיע לחדשנות מרחיקת לכת? אם הארגון הארגון שלכם גדול, ומכיל מאות עובדים או יותר, נסו את הדרך הבאה:

  1. ארגנו צוות חדשנות קיצונית, שימנה 5 אנשים מבריקים ופתוחים (לא בהכרח מנהלים בכירים. סטודנטים מוכשרים יספיקו). הקצו להם מקום ותקציב.

  2. הציבו בראש הצוות מנהל בכיר, בקיא ובעל ניסיון הן בפיתוח והן בשיווק ובפיתוח עסקי. חשוב שמנהל זה יהיה בעלי יחסי אנוש מעולים, ומקובל בעיני עמיתיו.

  3. על צוות החדשנות הקיצונית להפנות פעם בחודש, או יותר, שאילתא (במייל או בדרך אחרת) לכלל העובדים בארגון, שמבקשת רעיונות לחידושים שיניבו רווח משמעותי - בהקשר למציאות מסוימת.
    • לדוגמא - בתעשייה האווירית שאלו: איך נוכל להרוויח מכך שהממשלה בישראל החליטה לבנות גדר-ביטחון לאורך מאות קילומטרים?

  4. אם מגיעות הרבה מדי תשובות, ניתן להקל על העומס על ידי מתן קריטריונים ברורים להצעה טובה
    • לדוגמא: צפי הכנסות ורווחים מינימאלי ובקשה ממי ששולח הצעה לצרף להצעה נימוקים למה הוא סבור שהיא עומדת בקריטריונים.

  5. צוות החדשנות הקיצונית אוסף את ההצעות המתקבלות ודן בהן.

  6. הצעות סבירות או טובות, המהוות שיפור של הקיים, מופנות לטיפול המנהל הרלוונטי בארגון.

  7. הצעות המהוות חדשנות קיצונית, שהארגון אינו ערוך לטפל בהן כחלק מעבודת הפיתוח השוטפת, מטופלות על-ידי צוות החדשנות הקיצונית. הצוות בוחן הצעות כאלה לעומק, ובודק אותן עסקית.
    • על מנת לשמר ולהגביר את שטף הרעיונות, חשוב לתגמל עובדים ששלחו הצעות טובות, הן לשיפורים של הקיים, והן לחדשנות קיצונית. זהו תפקיד נוסף של ועדת החדשנות הקיצונית.

  8. בעקבות הבדיקה העסקית הראשונית, הצוות פוסל את רוב ההצעות לחדשנות קיצונית, ומאמץ הצעה אחת או שתיים בשנה. להצעות אלה יוצר הצוות תוכנית עסקית מפורטת. לשם כך הצוות נעזר גם במומחים חיצוניים.

  9. ההצעות הנבחרות מוצגות להנהלת הארגון. אם ההנהלה נותנת את אישורה, מוקצה תקציב ומוקמת בארגון יחידה עסקית חדשה שתפתח ותקדם את החדשנות הקיצונית שאושרה, בהתאם לתוכנית העסקית.

  10. בעזרת תהליך זה, משכיל הארגון לשמור על רעננותו, ולהקים בכל שנה spin-off אחד או יותר (תחום עסקי חדש שהופך לישות נפרדת מהארגון הקיים).
    • בתעשייה האווירית, אחת ההצעות בנוגע לגדר הביטחון היתה לפתח נגמ"ש לא מאוייש, שיפטרל לאורך גדר הביטחון. זהו רעיון שאינו מתאים לפיתוח על-ידי מהנדסי אווירונאוטיקה ומערכות תעופה. צוות החדשנות הקיצונית זיהה את הפוטנציאל העסקי שלו, פיתח תוכנית עסקית ואב טיפוס רעיוני, ולאחר אישור ההנהלה הוקמה בתעשייה האווירית יחידה לא-אווירית בעליל, המפתחת ומוכרת נגמ"שים לא מאויישים. נגמ"שים אלה נעים ללא הפסקה במסלול קבוע לאורך הגדר, ומסוגלים לזהות חדירות לגדר הביטחון, להאיר, לצלם, להזעיק מסוקים, ואף לפתוח באש לכיוון המשוער של המחבלים ולרתק אותם למקומם)

ככל שהארגון שלכם גדול יותר, וביחוד אם הוא מונה אלפי אנשים, התהליך המתואר להלן הופך חשוב יותר. מצד אחד - ככל שהארגון גדול יותר הוא נוטה יותר לשמרנות, ולכן חשוב לשלב בו חדשנות מובנית שחלקה גם קיצונית. מצד שני - ככל שיש יותר עובדים יש יותר מוחות לרתום, ולכן התהליך המתואר הופך יעיל יותר. נשמח לעזור לכם בהטמעת תהליכים כאלה.

איסוף רעיונות קיצוניים

מעוניינים באיסוף ופיתוח רעיונות לחדשנות קיצונית?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, crm@zooz.co.il.