ראשי > לעוסקים בשיווק וחדשנות > תכנים

חשיבה המצאתית: חדשנות שיטתית עם שיניים

שישה כלי חשיבה לחיזוי מוצרים עתידיים


התפרסם בעיתון TheMarker, בשביעי לאוגוסט 2000
מאת: ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ



Bookmark and Share

א. חשיבה המצאתית שיטתית - התוצאות מדברות בפני עצמן

מאמר זה מציג שיטה לפיתוח מוצרים חדשים בעזרת שינויים פשוטים של מרכיבים ומשתנים הקשורים למוצר קיים. התיאוריה שבבסיס גישה זו נקראת SIT (חשיבה המצאתית שיטתית), ומוסברת במאמרים אחרים (1-3). החל משנת 1995, חברות רבות יישמו את שיטת החשיבה ההמצאתית בכל רחבי העולם, והמציאו והחדירו בעזרתה עשרות מוצרים ושרותים חדשים שזכו להצלחה רבה. 
 
יתרון אחד של שיטת החשיבה ההמצאתית הוא התמקדות במוצר עצמו (ולא בצרכי השוק). גישה זו עלולה להראות כשגויה, אבל בפועל מחוללת פלאים, ומניבה:
1. העלאת רעיונות פנים-ארגונית, בדרך ישירה, מהירה מאוד, וזולה יחסית
2. רעיונות מקוריים ומפתיעים, שאינם ניתנים לחיזוי על ידי הלקוחות
3. רעיונות ישימים, שמימושם דורש שינויים פשוטים למדי של המוצר
4. מוצרים חדשים הזוכים לציון גבוה במבחני-תפיסה ובמבחני-שוק
5. יכולת ניבוי של 80% ויותר מהמוצרים העתידיים בשנים הקרובות

חשיבה המצאתית שיטתית לפיתוח מוצרים חדשים כוללת שישה תהליכים מוגדרים ליצירת שינויים במוצר. תהליכים אלה מכונים "כלי-חשיבה". במאמר זה אתאר בקצרה את ששת כלי-החשיבה, תוך התמקדות במוצר פשוט אחד - מברשת השיניים.


מברשת שיניים ייחודית

עבור כל כלי חשיבה אתאר את השינויים שהוא יוצר; אתן דוגמאות למברשות שיניים קיימות שעברו כבר שינויים מסוג זה; ולבסוף איעזר בכלי-החשיבה על מנת לנבא חידושים עתידיים בתחום מברשות השיניים.

___________________________________________________
SIT חשיבה המצאתית, היא נגזרת של שיטת ARIZ (ראה בביבליוגרפיה, 4-5). ייתכן שאתה מכיר את שיטת TRIZ, נגזרת אחרת של שיטת ARIZ.
___________________________________________________


ב. "הוספת מימד" למשתנים של מברשת השיניים

"הוספת מימד", כלי החשיבה ההמצאתית הראשון שיודגם להלן, היא גם הכלי האפקטיבי ביותר מבין השישה. השימוש בהוספת ממד מניב, לעיתים קרובות, יותר רעיונות מאשר השימוש בכל כלי החשיבה האחרים גם יחד.

הוספת מימד מתמקדת במשתנים של המוצר (למשל - אורך המברשת, צבע, וכו') ובמשתנים של סביבת המוצר (למשל - סוג משחת השיניים, גיל המשתמש, וכו'). כשמשתמשים בכלי חשיבה זה, יש לנסות ליצור תלות חדשה בין שני משתנים הקשורים למוצר.

שינויים מסוג זה מאפיינים חידושים רבים שכבר קיימים במברשות שיניים, לרבות החידושים הבאים (המשתנים מסומנים בקו-תחתון ):

  1. ראש משולש (הרוחב הולך וקטן עם האורך) - מאפשר גישה נוחה לאזורים שקשה להגיע אליהם.
  2. קצה פעיל (שערות קשות וארוכות יותר בקצה הראש) - מאפשר גישה וניקוי יעיל של החלק האחורי של השן.
  3. שני סוגי שערות (קשות במרכז, רכות בצדדים) - להקטנת הסיכון של גרימת נזק לחניכיים.
  4. סמן החלפה (צבע כחול בשערות הדוהה עם [זמן] השימוש) - מורה מתי יש להחליף את המברשת, בגלל שנשחקה ויעילותה פחתה (ומגדיל את צריכת מברשות השיניים בעשרות מונים!).
     


ראש משולש, קצה פעיל | שני סוגי שערות | סמן החלפה


חידושים עתידיים במברשות שיניים, תוך שינויים מסוג זה (הוספת מימד), עשויים לכלול, בין היתר:

  1. חור למשחה (שערות קצרות יותר במרכז הראש) - לקיבוע ואחיזה משופרת של משחת השיניים (האם משחת השיניים שלך נופלת לפעמים מהמברשת?
        האם נאלצת אי-פעם לנגב אותה מהרצפה?)
  2. משטח שערות בשיפוע 45 מעלות (השערות הולכות ומתקצרות עם הרוחב) - לאכיפת צחצוח בזווית המומלצת
  3. סמן אי-שימוש (ידית הופכת לאדומה כשעוברות 12 שעות ללא שימוש במברשת) - להתריע על הרגלי ניקיון לקויים (ולהגברת הצריכה...)
      


יתכן שאחדים מהחידושים הנ"ל וחידושים שיוזכרו בהמשך המאמר כבר הומצאו (אינני מומחה למברשות שיניים). בכל מקרה, מומחים יכולים להוסיף ממדים אחרים בקלות רבה, ולהעלות עשרות רעיונות נוספים תוך שימוש בכלי חשיבה זה.
 


Bookmark and Share


לקריאת החלק השני של המאמר - המשך כאן.

חלק I | חלק II | חלק III | חלק IV

 

______________________________________________________

חדשנות שיטתית
מעוניינים בסיוע בפיתוח מוצרים חדשים ובתהליכי חדשנות? 
צרו איתנו קשר: 09-9585085,
crm@zooz.co.il.

______________________________________________________

מידע משלים

-
חדשנות שיטתית
- חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
- חדשנות - מאגר מאמרים על ניהול חדשנות, פיתוח מוצרים חדשים, ועוד
- עלון לזוז - לעוסקים באסטרטגיה, שיווק וחדשנות

______________________________________________________
 






לראש העמוד

 

לעוסקים בשיווק וחדשנות

רקע כללי
לקוחות
שרותים
   אסטרטגיה
   חדשנות שיטתית
   מערכי שרות לקוחות
   תקשורת שיווקית
   סדנאות
   אימון עסקי
   ייעוץ טכנולוגי
תכנים
   עלון לזוז
   מאמרים
   ספרים מומלצים

מאמרים נוספים על חדשנות

על מוצרים וירטואליים וחדשנות שיטתית
התאמה לסביבה
חדשנות שיטתית עם שיניים
חדשנות אסטרטגית
לא מפסיק לזוז
TRIZ - הדבר הגדול הבא?

מאמרים נוספים על שיווק

חדירה שיווקית
מוצרשת - הופכים עולמות בשבילך

עלון לזוז
עלון אלקטרוני בנושאי אסטרטגיה, שיווק וחדשנות.

עלון תזזית
עלון אלקטרוני בנושאי משאבי אנוש והדרכה.

עלון זוזון
עלון אלקטרוני לעצמאים ולבעלי עסקים קטנים.

עלון מאזניים
עלון אלקטרוני לעורכי-דין.

Compass
ייעוץ כלכלי, השגת מימון
וליווי עסקים בקשיים.

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר