ראשי > לעוסקים במשאבי אנוש > תכנים

הנעת עובדים בשלושה הילוכים

שיפור המוטיבציה של העובדים הלכה למעשה


התפרסם בירחון משאבי-אנוש, בגליון 168 בדצמבר 2001
מאת: ענבל ונגר, יועצת ארגונית ומנחה, ZOOZ הדרכה אפקטיבית
        וארי מנור, מנכ"ל,ZOOZ ייעוץ וניהול שיווקי



Bookmark and Share

מאמר זה הוא השני בסדרת מאמרים על הדרכות מעשיות בתחום הניהול.
כל מאמר בסדרה מתמקד במיומנות ניהול אחת בלבד, ומתייחס לדרכים אפקטיביות להקניית מיומנות זאת.

_________________________________________________

הנעת עובדים היא שם המשחק כאשר מדובר באפקטיביות ניהולית. קיים שפע של תיאוריות ניהוליות בנושא זה (1). למרות זאת, לא תמיד ברור איך ניתן לשלב תיאוריות אלה, וליישם אותן בפועל. מאמר זה מיועד למנהלים המבקשים להתמודד עם בעיות מוטיבציה של עובדים, ומטרתו "לעשות סדר" בתיאוריות השונות ולהציע דרכים ישימות לפתרון בעיות מוטיבציה בארגון.
_______________________________________________

מתניעים: מסלול המוטיבציה

מדוע בעצם יש צורך בהתמודדות עם בעיות מוטיבציה? מהן התוצאות של עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה בארגון? מהן ההשלכות של עובדים חסרי מוטיבציה?
ניתן לאפיין עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה כעובדים בעלי:

  • שביעות רצון גבוהה הן מתפקידם והן מהארגון
  • מחויבות ארגונית גבוהה
  • ביצועים טובים ואפקטיביים יותר
  • מגוון התנהגויות ופעולות התנדבותיות אשר אינן נדרשות מהם במסגרת תפקידם, תופעה שנהוג לכנות - "ראש גדול"


לעומתם, עובדים בעלי מוטיבציה נמוכה מתאפיינים בשביעות רצון ובמחויבות ארגונית נמוכה, הגורמות בדרך-כלל לביצועים נמוכים ולתופעת ה"ראש הקטן".

אחת הסכנות בהימצאותם בארגון של עובדים בעלי מוטיבציה נמוכה, הינה השפעתם לרעה על עובדים אחרים בארגון. כך למשל, עובד שאינו שבע רצון מעבודתו יכול לדבר רעות על הארגון באוזני חבריו לעבודה ואף מחוץ לה, דבר שבתורו יכול לגרום להורדת המוטיבציה ושביעות הרצון של עובדים אחרים.

על מנת למנוע סכנות כגון זו, ולהפיק את המירב מהעובדים, החדרת מוטיבציה היא כלי ניהולי ראשון במעלה להשגת תוצאות ארגוניות רצויות. בתנאי, כמובן, שמצליחים לעשות זאת בדרך אפקטיבית... במסגרת קורס פיתוח מנהלים שאנו מעבירים בחברה גדולה, נדרשנו בחברת ZOOZ לאתגר זה בדיוק. התבקשנו להעביר סדנא שתלמד מנהלים בדרג ביניים איך להניע עובדים בצורה אפקטיבית ככל הניתן. לקראת הסדנה סקרנו את הספרות המקצועית הענפה בתחום ההתנהגות הארגונית, ובדקנו תיאוריות רבות הקשורות להנעת עובדים (2).

האתגר שניצב בפנינו היה למצוא דרך בה ניתן יהיה לקשר ולשלב בין מספר תיאוריות בתחום, תוך שמירה על רצף הגיוני ולוגי, שימנע בלבול בקרב משתתפי הסדנה. בנוסף, שאפנו להדגיש את הקשר בין התיאוריות בתחום לבין השלכות מעשיות ופעולות ברות ביצוע, כך שהמנהלים יחושו בתום הסדנה כי הם קיבלו כלים מעשיים להתמודדות עם בעיות המוטיבציה של עובדיהם.

לאחר דיון ארוך בנושא, הגענו למסקנה שכצעד ראשון עלינו ללמד את המנהלים לזהות עובדים המצויים בשלוש רמות נבדלות של מוטיבציה:

  • עובדים חסרי מוטיבציה שאינם שבעי רצון מעבודתם ומתפקידם, דבר שיכול להתבטא ביצרנות נמוכה ובתסמינים שהוזכרו לעיל.
  • עובדים הנמצאים במצב ניטרלי מבחינת המוטיבציה לבצע את תפקידם ומבחינת שביעות רצונם מהעבודה. עובדים אלה יבצעו את עבודתם נאמנה והם אינם נוטים להתלונן ולהחמיץ פנים. יחד עם זאת, הם לא יבצעו פעולות ויוזמות שהן מעבר לדרישות תפקידם ויתכן שאף ישקלו להחליף את מקום עבודתם במידה ותוצע להם אפשרות הנתפסת בעיניהם כטובה יותר.
  • עובדים בעלי מוטיבציה ושביעות רצון גבוהים, התורמים לארגון במסגרת תפקידם ומעבר לו.


כצעד שני, החלטנו ללמד את המנהלים שנדרש טיפול שונה על מנת להניע עובדים בכל אחת מרמות מוטיבציה אלה. במילים אחרות: החלטנו ללמד את המנהלים איך להניע עובדים בשלושה "הילוכים" שונים בהתאם לרמה בה מצוי כל עובד ועובד.

Bookmark and Share

____________________________________
לחלק השני של המאמר - המשך כאן.
_____________________________________


(1) ראה למשל אצל גלוברזון ועדן, תימרוץ והנעת עובדים (1992).
(2) כגון תיאוריית הצבת היעדים של לוק ולטהם, תיאוריית הצרכים של
     אלדרפר, תיאוריית העשרת התפקיד של האקמן ואולדהם ועוד.


Bookmark and Share

______________________________________________________

הנעת עובדים
מעוניינים בסדנת מוטיבציה והנעת עובדים בארגון שלכם? 
צרו איתנו קשר: 09-9585085,
info@zooz.co.il.

______________________________________________________

מידע משלים

- סדנת תמרוץ והנעת עובדים (עמ' 16 בחוברת
PDF)
- סדנאות נוספות לפיתוח מנהלים (חוברת
PDF)
- סדנאות של
ZOOZ בתחומים אחרים
- מאמרים על פיתוח מנהלים
- מאמרים על פיתוח ארגוני
- עלון תזזית - לעוסקים במשאבי אנוש, פיתוח ארגוני והדרכה

______________________________________________________
 

 






לראש העמוד

 

לעוסקים במשאבי אנוש

זוז הדרכה אפקטיבית
לקוחות
שירותים
   ייעוץ ופיתוח ארגוני
   אימון עסקי
   סדנאות
   שיטות
תכנים
   עלון תזזית
   בחן את עצמך
   מאמרים
   ספרים מומלצים

מאמרים על מיומנויות ניהול

המנהל כזיקית
הנעת עובדים בשלושה הילוכים
ניהול זמן או בזבוז זמן?
זה כל הקסם
זה כל הקסם,חלק 2
פיתוח מנהלים בגישה כוללת
צייר לי קונפליקט, תחושת בטן וכבשה
עובדים על תקשורת פנים ארגונית
משחקי מנהלים
קבלת החלטות לא טיפוסית

מאמרים על שיווק

רשימת המאמרים

עלון לזוז
עלון אלקטרוני בנושאי אסטרטגיה, שיווק וחדשנות.

עלון תזזית
עלון אלקטרוני בנושאי משאבי אנוש והדרכה.

עלון זוזון
עלון אלקטרוני לעצמאים ולבעלי עסקים קטנים.

עלון מאזניים
עלון אלקטרוני לעורכי-דין.

Compass
ייעוץ כלכלי, השגת מימון
וליווי עסקים בקשיים.

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר