ראשיzooz-on > תכנים

הערכות למיתון

מאת: אורלי אדלר-ניזרי, מנהלת zooz-on  

מיתון - מי מאיתנו לא שמע את המילה הזו בחודשים האחרונים? מי מאיתנו לא קרא שוב ושוב את הכותרות השחורות בעיתונים, את המאמרים על המיתון הקרב ובא? כולנו נתקלנו ב"בשורה". כולנו בדקנו את עצמנו למולה. כולנו החלטנו להיות יותר מחושבים, יותר זהירים, לא לצאת להרפתקאות מיותרות, לא לבזבז כספים, להדק את החגורות!

אך האם באמת המושג "מיתון" כל כך שלילי ומפחיד? זימנתי את חברי ועמיתי לעבודה שחר מור, יועץ אסטרטגי ופיננסי בכיר ב- ZOOZ (וגם גנן בתחביבו) לישיבת חירום, שמטרתה - הכנת קהל הקוראים שלנו לקראת ה"מיתון".

תמצית ישיבתנו מובאת לפניכם במאמר זה על מיתון.

מיתון הינו חלק בלתי נפרד מ"מעגל החיים" העסקי. כשם שיש תקופות של צמיחה, לבלוב ופריחה, יש תקופות של האטה, התייבשות ונשירה – בדיוק כמו בטבע, בדיוק כמו העץ. ואם ניקח את המטפורה הזו ונבחן אותה לעומק, נבין כי לתקופת ה"מיתון" תפקיד חשוב, משמעותי ומרכזי, ביכולתו של העסק לצמוח מעלה ולפרוח, והעקר, ללבלב ולהניב יותר פירות.

הכיצד? אם בסתיו ובחורף נצמצם את הטיפול, לא ניגע בעץ, נמתין שהעונה תעבור, יגיע העץ לאביב נטול כוחות ונטול משאבים. יהיה לו קשה מאוד לחזור לתקופת פריחתו. במקרה הטוב יישאר כמו שהיה בעונת האביב הקודמת, ובמקרה הגרוע, יהיה חסר צבע, מיובש, ולא ייתן פירותיו כבעבר. לעומת זאת, אם בחורף נגזום את ענפיו, נוציא עשבים שוטים סביבו, נדשן את האדמה, נדאג לניקוז יעיל של שאריות המים (ו/או להשקיה סדורה במידת הצורך), לקראת בוא האביב יצמח ויפרח העץ במלוא תפארתו ויופיו, חזק ומלבלב מבעבר. כמו כן, החורף הוא הזמן לשקול זריעה או שתילה של עצים חדשים (בעלות נמוכה) שיניבו פירותיהם בעתיד.

זה בדיוק גם מה שצריך לעשות במיתון – לטפל בעסק, לגזום את ענפיו היבשים, לדשן, לקשור, לחזק ולנקז (ואולי אף לשתול!) – לטפל מכל הכיוונים. המיתון – הוא הזדמנות! הזדמנות יקרה מפז להכין את העסק לעונת הצמיחה – שתגיע מיד לאחריו. הוא אומנם נחשב כנקודת "שפל", אך יש לו מטרה חשובה מאוד ב"מעגל החיים" של העסק, והיא – התייעלות!!!.

לאחר שהבנו את מקומו ה"נכון" של המיתון בעולמנו העסקי, בואו ונצלול ביחד אל עבר העשייה האפקטיבית עליה יש לתת את הדעת... עכשיו!.

תקופת המיתון מתאפיינת בהאטה, האטה בקצב הרגיל אותו אנו מכירים. האטה, מאפשרת לקחת אויר, להתייעל, לחשוב יצירתי, להתמקד.

בתקופת שפע העסק שואף לגדול – פתיחת שווקים, לקוחות חדשים, מוצרים ושירותים מתפתחים. אך בעת מיתון, בודקים את ה- 20% הגובים את 80% ממשאבי העסק (ראה זוזון מספר 5 חוק ה- 80/20), גוזמים את המיותר, ומבססים את מקורות הצמיחה המשמעותיים, האמיתיים.

אז בואו נבדוק ביחד:

החזון
האם לא אבדנו את הדרך בתקופת השגשוג, כי היו שם המון הזדמנויות מפתות? האם הכיוון בו בחרנו מראש, מאפשר לנו להתנהל כראוי גם בתקופה זו?
האם יש צורך לערוך חריגה זמנית מהחזון המקור?

על פי התשובות - חיזרו למסלול המקורי, או בחרו לחרוג ממנו זמנית לשביל צדדי (אך משיק לחזון המקורי) כך שבכל הזדמנות תוכלו לחזור אל דרך המלך.

המשאב האנושי
האם יש מספיק עבודה לכל העובדים בעסק?
האם קיימת אבטלה סמויה?
האם יש אפשרות לצמצם עלויות ולהתייעל?
האם יש עבודות שניתן להוציא החוצה ולצמצם בתשתית האנושית? או לחילופין, האם אפשר להכניס עבודות הנמצאות אצל ספקים חיצוניים ול"הלביש" אותן על העובדים הקיימים?

על פי התשובות - צמצמו את כוח האדם בהתאם, הגדירו את התפקידים מחדש, מקסמו את הפוטנציאל האישי והמקצועי של כל מי שנשאר איתכם... כולל אתכם עצמכם!

השיווק
האם הכנתם תוכנית שיווקית רזה וממוקדת?
האם אתם מודעים ל- 80/20 שלכם על פיו תחליטו לאן לנתב את כספי השיווק? האם שיניתם את תמהיל המוצרים?

על פי התשובות – בצעו עבודת תשתית שיווקית ממוקדת ואינטנסיבית (לגיוס לקוחות חדשים) במינימום הוצאות. אך אנא - אל תוותרו על שיווק בתקופה הזו. הוא חשוב יותר מאי פעם!!!

הלקוחות
האם ערכתם מיפוי של סוגי הלקוחות שלכם?
האם בררתם מתוכם את אלו שבהם כדי להשקיע עכשיו?
האם מצאתם ברשימות את אלו שהגיע הזמן "לעורר" מתרדמתם?

על פי התשובות - רכזו את מרבית המשאבים שלכם לשימור הלקוחות הקיימים ולמתן מענה לצרכים החדשים שלהם, וערכו מבצע "התעוררות" ללקוחות שכבר הרבה זמן לא שמעתם מהם.

הפיננסים
האם בחנתם את מפת התזרים של העסק (הוצאות הכנסות ומה שביניהם...)? האם מצאתם את ה- 80/20 שלכם בערוצי התזרים שלכם? מה הכי מניב כעת? האם בדקתם את התנאים אותם אתם מקבלים כיום בבנק?
האם ביצעתם מקצה שיפורים של תנאי התשלום מול הספקים שלכם? (במיתון התחרות גוברת ועמדתכם מול הספקים מתחזקת!) ואולי זהו דווקא הזמן לקנות את המתחרים (שלא הכינו עצמם למיתון...) במחיר נוח?

על פי התשובות - עדכנו את ה"מפה הפיננסית" של העסק שלכם, ערכו מסע קניות מול הבנקים והספקים לקבלת התנאים הטובים ביותר שניתן, חדשו את ה"חוזה" עם מנהל הבנק, לקבלת אשראי גדול יותר, צמצמו הוצאות מיותרות (כוח אדם/משכורות, הטבות נלוות, עיצוב, ארוחות, פרחים בלובי וכד').

ובדיוק כפי שהמלצנו לכם, גם אנו באים אל השוק המיתוני עם שירות רזה יותר וממוקד צורך עכשווי דחוף: שחר ואני עומדים לרשותכם עם "מרתון הישרדות במיתון". מדובר בייעוץ ממוקד, במסגרת מפגש כפול, יום אחר יום, 3 שעות ניהול ושיווק ממוקד המיתון איתי, ו-3 שעות ניהול פיננסי במיתון עם שחר, בעלות של 2,400 ש"ח + מע"מ. מרתון ההישרדות במיתון יסייע לכם לעשות את העבודה הנכונה והיעילה ביותר בעת הזו - על מנת לעבור את המיתון בשלום ולהכין את העסק לגל הבא ממקום טוב ונכון יותר, ובעיקר יעיל בהרבה.


 

_______________________________________________
מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, info@zooz.co.il
______________________________________________




לראש העמוד



 

לעצמאים ועסקים קטנים

רקע כללי
שרותים
   השבחת העסק
   הטמעת שינויים
   אימון אישי (coaching)
   סדנת הישרדות עסקית
   מעגל עסקים
   סדנאות והדרכות
תכנים
   עלון זוזון - לבעלי עסק
   עלון מאזניים - לעו"ד
   בחן את עצמך
   מאמרים
   ספרים מומלצים

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר