תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

זה הזמן לצמוח

מתי כדאי לעסק קטן לצמוח ולהתרחב ומתי עדיף לו להשאר קטן וריווחי?

התפרסם בידיעות אחרונות, עמ' 14 במוסף כלכלה, 2 לינואר 2008
מאת: גאיה קורן, כתבת ידיעות אחרונות

השאיפה הטבעית של כולנו היא לצמוח, לגדול, להתרחב - ולעשות יותר כסף. בעלי עסקים חולמים להצליח במקום שאחרים נכשלו, למנף הצלחות, לפתוח סניפים ולנצח בנוקאאוט את המתחרים. במפתיע, לפעמים עדיף לעסק קטן להשאר בממדים שלו ולא לקפוץ מעל הפופיק. בישראל יש היום 440 עסקים קטנים ובינוניים, המעסיקים בין עובד אחד לחמישים. 10% מהם נסגרו בשנה שעברה.

לדברי דני מצליח, מנכ"ל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, רק 40% מהעסקים הקטנים מחזיקים מעמד יותר משלוש שנים - השנים הקריטיות ביותר להתפתחותו של עסק, כך שיוכל לעמוד על הרגליים. שיעורי ההישרדות של עסקים קטנים ובינוניים בישראל בחמש השנים האחרונות לפעילותם נמוכים למדי בהשוואה לשיעורי ההישרדות של כלל העסקים במשק הישראלי. כ- 71% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מצליחים לשרוד בשנה הראשונה לפעילותם, בסוף השנה השניה שורדים כ- 58% ובסוף השנה השלישית כ- 47%. לסוף השנה הרביעית מגיעים 38% מהעסקים ובתום חמש שנים שורדים 30% מאלה שלא נשרו בדרך.

לעסק יש מטרה אחת והיא - להרוויח, וזה לא משהו שתמיד מגיע מהתרחבות. "גדילה יכולה להיות אמצעי לרווח אבל לא תמיד ולא בהכרח", טוען מצליח. "המטרה של עסק היא לא לגדול, למרות שיש מנהלים ישראלים שממהרים להתרחב, לפתוח עוד משרדים, ולא בודקים מראש מה יקרה עם העלויות הנוספות. יש עסקים שצמחו משני עובדים לשלושים, המנהל צריך לשלם משכורות לעובדים, ופתאום הוא מרוויח פחות מהעובד הבכיר אצלו, בעוד שאם היה נשאר עם עסק מצומצם היה ממקסם את ההכנסה נטו. יש מקרה של מרצה מאוד מפורסם שהחליט לפתוח מרכז הרצאות וכנסים, ומצא את עצמו מתעסק בדברים שוטפים, בתשלומים, עם הרבה אחריות ומעט מאוד זמן. הוא הרוויח הרבה מאוד כסף לפני שפתח את המרכז, אבל הוא הפך לאדמיניסטרטור ובסופו של דבר הוא כמעט לא מרצה, מרוויח פחות ועובד יותר".

לשקול אפשרות מיזוג

"לפני שאתם נכנסים לדיכאון, כדאי לדעת שיש פעולות המבטיחות שהעסק ישמור על יציבות לאורך זמן. אורלי אדלר-ניזרי, מנהלת תחום עסקים קטנים בחברת הייעוץ ZOOZ, אומרת שיזם חייב להכין תכנית עסקית ולראות איך מתיישבת האסטרטגיה עם החזון. "מתי אנשים פותחים עסק קטן? כשהם למדו מקצוע או שהיה להם חלום או תחביב והחליטו להגשים את עצמם", היא אומרת. "הבעיה מתחילה כשאין להם שום רקע ניהולי, שיווקי או תכנית עסקית. מרגישים את זה חזק במסעדות שנפתחות ונסגרות, והנפילה כואבת, אנשים מפסידים את המכנסיים".

"היזם צריך לשאול את עצמו האם הוא עובד או שעובדים בשבילו והוא פנוי לדברים אחרים, האם זה עסק מקומי או גלובלי, בינלאומי או ארצי, האם הוא מסתפק במוצרים שלו או רוצה עוד, האם הלקוחות שלו מספקים אותו, ושאלת המפתח היא כמה הוא רוצה להרוויח? זו שורת המחץ שמסדרת את כל החשיבה, כי אם אתה רוצה להרוויח פי עשרה אתה לא יכול להשאר עסק קטן. קשה לשמור על עסק קטן שיישאר על אותה נקודה לאורך זמן. עסק שנפתח עולה, מתיישר ומתחיל לרדת באיזשהו שלב. עסק קטן שמתאמץ להשאר בגדול שלו יכול להיות חנות שמוכרת מוצרים מסוימים לקהל יעד מסוים או עסק מהבית, שיש הכנסות וכמעט אין הוצאות. לא כולם רוצים לגדול, יש כאלה הרוצים את השקט והשלווה שלהם, שמתאים להם לפתוח עסק משמונה עד חמש ולסגור את החודש עם 10,000 נטו. אפשר להשאר ריווחי וקטן".

מי שהחליט לגדול, להשיג עוד לקוחות ולשנות מגוון מוצרים יכול להתמזג. "זו אפשרות מקובלת במשק" אומרת אדלר-ניזרי. להקת זאבים טובה יותר מזאב בודד. בשווקים מסוימים יש יתרון לגודל: משרדי עורכי דין שמאחדים כוחות ונותנים מענה לכל סיטואציה, מדריכות יוגה שהתאגדו ופתחו מרכז, עסק קטן לעיצוב טבעות נישואין שהתמזג עם מפיקת אירועים ומעצבת שמלות כלה, והפך למרכז וירטואלי באינטרנט שמאחד הכל תחת קורת גג אחת. בפועל כל אחד יושב במקום אחר אבל זה נראה כמו עסק גדול".

אין דרך חזרה

לטענת מצליח, הרחבה זו נקודה קריטית בחייו של עסק. "אם זה מצליח אז הכל טוב, אבל אם לא אין מצב שאתה חוזר למה שהיית קודם", הוא מזהיר, "מכולת שרוצה להיות סופרמרקט והתרחבה והסתבכה לא חוזרת להיות מכולת, אלא מסתבכת בחובות ונסגרת. לרשת פיצה-מטר היה סניף אחד שהצליח, נפתחו עוד סניפים והם קרסו בחובות כבדים. התרחבות חייבת להיות מבוקרת פיננסית אחרת המחיר כבד מאוד, זה מדרדר אותך".

אדלר-ניזרי מציעה לבנות תכנית פיננסית נכונה ולא לצמוח לפני שנכנס עוד כסף. "תמצא עוד קהל יעד, תכניס עוד כסף למחזור ואז תפתח עוד שלוחה", היא אומרת, "לא פותחים ארבע נקודות בתקווה שייכנס כסף. יש כאלה שמביאים מוצרים לפני שהם יודעים אם יש להם התאמה לשוק, לוקחים הלוואות ונופלים. אלה הבורות הכי מסוכנים. לא רצים לשומקום עם עסק קטן, זה מתכון לנפילה".

לדברי מצליח, בלא מעט מקרים כשאתה רוצה להרוויח יותר אתה חייב להגדיל תשתיות על פי מדדים הגיוניים ולא סתם בתחושה ששוק הלקוחות צומח או שהמוצר שלך נעשה חיוני . "אתה עושה חשבון אם אתה יכול לספק את הביקוש ואם הרווח יגדל", הוא מסביר. "למפעל בתפוקה מלאה עם ביקוש נוסף של 20% יכול להיות שלא כדאי לפתוח פס ייצור נוסף, אבל אם יש גידול של 200% בהיקף הלקוחות כדאי לו למרות העלויות".

ד"ר יורם דובובסקי, מנכ"ל נופאר לניהול ופיתוח ארגוני, טוען שחובה להתאים את התשתית הארגונית לעסק בהתאם לגודל שלו. "עסק צריך לספק מענה יעיל בתחומים כגון מענה טלפוני והדרכה של אנשי מכירות ברמה ההתנהגותית. בתקופת הבועה היו עסקים שגדלו מאוד מהר, לא השכילו לפתח את התשתיות והסתחררו".

ליווי וייעוץ עסקי

מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].