ראשיzooz-on > תכנים

על אוקיינוסים כחולים ועסקים

התפרסם בגיליון מספר 9 בעלון זוזון
מאת: אורלי אדלר-ניזרי, מנהלת zooz-on  

קשה לשרוד בעולם רווי התחרות של ימינו. ספקים רבים מעניקים שירותים ומוצרים זהים או דומים. הפתרון למצב הוא מציאת מרחב עסקי חדש, נטול תחרות, שבו אפשר לשחות בהנאה וביטחה - איך מוצאים אוקיינוס כחול? 

תחרות בשווקים צפופים ומחניקים אינה מובילה לשום מקום. הדרך הנכונה היא ליצור "אוקיינוסים כחולים" - בהם רואים כחול עד האופק.              (וו.צ'אן קים ורנה מובורן, כותבי הספר "Blue Ocean Strategy") .

מה לאוקיינוסים ולעסקים? עולם העסקים, על פי תפיסתם של כותבי הספר, מורכב משני סוגים נפרדים של מרחב עסקי, שאותם מכנים "האוקיינוס האדום", ו"האוקיינוס הכחול":

ה"אוקיינוס האדום" - מרחב הפעילות המוכרת, הצפופה, זירת ההתגוששות הידועה בין העסקים, דגי-טרף הנושכים זה את זה עד זוב דם. ומכאן גם הצבע האדום, צבע המלחמות והמים הנצבעים בדם. ה"אוקיינוס הכחול" - מרחב חדש ולא מוכר, שאינו נגוע בתחרות עזה. ב"אוקיינוסים הכחולים" יש מקום בשפע לשווק, ביקוש חדש, לקוחות חדשים, מוצרים ושירותים חדשים. דג טורף יכול לזלול בנחת דגים קטנים יותר, כי אין לו מתחרים.

היכולת ליצור אסטרטגיה של מרחב עסקי חדש - כזה שאין בו תחרות - מאפיינת חברות, ארגונים, עסקים, המסוגלים לחשוב אחרת, לחשוב שונה. המסוגלים לצאת מן ההרגל של המלחמות והאסטרטגיות "הצבאיות" שנהגו על פיהם עד כה, ולבחור בדרך מקבילה, נוספת, אלטרנטיבית. דרך של התנהלות בעולם בתולי, פתוח.

על פי תפיסה זו, כאשר אנו דנים בלקוחות, נסו להתמקד דווקא ב"לא לקוחות", כלומר באלה שטרם קנו מוצרים או שירותים מהסוג שאתם והמתחרים שלכם מוכרים. דווקא שם, טוענים כותבי הספר, טמון הפוטנציאל הגידול האמיתי. במקום להצטופף ביחד עם המתחרים שלכם ולהיאבק על כל פירור של נתח שוק קיים ולקוחות קיימים, הם ממליצים להבין מה יוכל לגרום לכל אלה שאינם קונים כלל לשנות את התנהגותם. תובנות חדשות על "הלא לקוחות" ופיתוח מוצרים ושירותים מתאימים עבורם יאפשרו לכם לחדור לשווקים חדשים, פנויים לחלוטין מתחרות, וליהנות מהובלה באזור זה...לפחות זמנית, עד שהמתחרים יאתרו את האזורים הכחולים והרגועים ויבואו להילחם על ה

דוגמא: בעל עסק להתקנת מחשבים, מכירת ציוד ושירותים נלווים. במשך 4 שנים מיום הקמת העסק, הפנה את מרבית המשאבים לשיווקו בקרב משרדי עורכי דין, רואי חשבון וכן בקרב אוכלוסיית בתי האב אשר באזור מגוריו. אומנם המחזור החודשי היה בהיקף סביר, אך התחרות הקשה על כל לקוח והמלחמה המתמדת על שימור הלקוחות הקיימים אל מול המתחרים, השאירו אותו תשוש ועייף .

חשיבה "כחולה", בחיפוש אחר אוקיינוס שקט משלו, העלתה קהל יעד של "לא לקוחות", אשר עד כה לא נעשתה אף פניה אליהם בתחום בו העסק פועל. ה"לא לקוחות" שנבחרו הינם בני "גיל הזהב". מבוגרים ומחשבים!?

לטובת הלקוחות החדשים, הוכשרה מדריכת מחשבים ייעודית, הוכן קורס ספציפי אשר נתן דגש על תוכנות בסיסיות, גלישה באינטרנט, התכתבויות אימייל, צ'טים, שימוש במצלמות להתקשרות עם רחוקים ומשפחה ועוד. את הקורס מכר בעל העסק למספר בתי אבות באזור, ולמרכזי יום לקשיש. לטובתם, השיג גם מחירי חבילה טובים לרכישת כל הציוד לבית וכמובן העמיד לרשותם שירות מיוחד של ביקורי בית.

הלקוחות החדשים היו מאושרים (מצ'טטים עם הנכדים, מחפשים אהבה ומידע באינטרנט, כותבים ומשחקים), וכמובן שכך גם בעל העסק אשר מצא לעצמו "אוקיינוס כחול".

_______________________________________________
מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, info@zooz.co.il
______________________________________________

 

לראש העמוד



 

לעצמאים ועסקים קטנים

רקע כללי
שרותים
   השבחת העסק
   הטמעת שינויים
   אימון אישי (coaching)
   סדנת הישרדות עסקית
   מעגל עסקים
   סדנאות והדרכות
תכנים
   עלון זוזון - לבעלי עסק
   עלון מאזניים - לעו"ד
   בחן את עצמך
   מאמרים
   ספרים מומלצים

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר