ראשי > לעוסקים במשאבי אנוש > תכנים

מודלים עליך, מנהל

ראיון עם ארי מנור על פשטות בניהול

התפרסם בעיתון גלובס, 1 בדצמבר 2005
מאת: ענת כהן



Bookmark and Share

____________________________________________

אמנם זה מאוד מפתה להיות מנהל חדשן שמיישם מודלים ותיאוריות, אך צריך לשים לב לסיבוכים שעלולים להתעורר. העיקר לא ללכת שבי אחר העקרונות, על חשבון היישום והפשטות.

כבר במאה ה-14 קבע הלוגיקן הבריטי, וויליאם אוקם, את העיקרון המדעי שאם מונחות לפניך שתי תיאוריות המנבאות את אותן תוצאות במידה שווה, תמיד התיאוריה הפשוטה תהיה הטובה יותר מבין השתיים (העיקרון מוכר בשם Occam's Razor).

גם בזירה העסקית מנהלים גומרים את ההלל על ניהול שמשלב חשיבה פשוטה, שכל ישר, והיגיון בריא לפני תיאוריות, מודלים מורכבים ממגדלי השן של האקדמיה והחלת הליכים מסובכים בתוך הארגון. הם יאמרו, שדפוס של ניהול פשוט תורם לבהירות, שקיפות ומניע את המשאב האנושי לפעול יותר ביעילות וללא מחסומים. בגנות הסגנון הניהולי המסובך הם יטענו שזה עלול למסך את היכולת לקבל החלטות עסקיות נבונות.

האם מדובר במס שפתיים בלבד?
לדברי יוסי שלום, מנכ"ל בית התוכנה אינטרסיסטמס ישראל, יותר ויותר ארגונים בוחרים בדפוסי ניהול מסובכים דווקא. ארי מנור, מנכ"ל חברת ZOOZ, מוסיף, שדפוסי ניהול מסובכים עלולים לחבל בביצועים של הארגון. "כאשר הניהול מורכב ומסובך", אומר מנור, "הוא גם לא שקוף. הסכנה היא שהעובדים לא יבינו מה רוצים מהם ויתקשו לפעול ביעילות".

מה מאפיין ארגון עם ניהול מסובך?
מנור: "ארגון עם ניהול מסובך ימדוד, למשל, את העובדים שלו על-פי מספר מדדים שונים, כמו שביעות רצון הלקוח, היקף מכירות, רווחיות, אמינות וכו'. מצב כזה מאוד מורכב, מבזבז משאבים ומבלבל את העובד, שכן הוא לא יודע מה לעשות קודם. הרבה יותר נבון היה להגדיר לו שני מדדים בלבד (למשל שביעות רצון הלקוח והיקף מכירות), כדי לפשט עבורו את התמונה".

שלום: "באחד הארגונים שבו עבדתי, ההנהלה דרשה לתאם פגישה ללקוחות עם לא פחות מאשר שלושה גורמים בארגון: נציג ממחלקת הפיתוח, נציג ממחלקת השיווק ונציג ממחלקת התמיכה. ההליך המסובך הזה יצר מורכבות גם בהמשך. הכול נעשה איטי ומעוכב וכדי לייצר פגישה סתמית ללקוח, נדרש פי 4 זמן ומאמצים. בנוסף, גם הלקוח יצא מבולבל כשנפגש עם יותר מאיש קשר אחד בארגון".

מדוע ההנהלה מעדיפה תהליך מסורבל שכזה על פני תהליך פשוט? האם מדובר באישיות של המנהל?
שלום: "לא ניתן לייחס את הכול רק לנטיות האישיותיות של המנהל. צריך להבין, שהזירה העסקית עצמה הפכה באמת מורכבת ומסובכת יותר, כשהיא כופה על המנהלים להתייחס למשתנים, כמו גלובליזציה, מיזוגים ורכישות, רגולציות, תחרות קשה ודרישות גבוהות יותר מצד הלקוחות."

"השינויים האלה הולידו מצידם קשת רחבה של תיאוריות, מודלים, סדנאות ניהול, עיתונות מקצועית, והמנהלים של ימינו מוצאים את עצמם מוצפים, שלא לומר טובעים, בתוך כל הדוקטרינות האלו. הידע המקצועי הזה מצוי ב-push-mode. הוא נדחף אל המנהל מכל מקום: מהאינטרנט, מכינוסים מקצועיים, ממנהלים עמיתים אחרים. אתה נחשף אליו בעל כורחך".

אולי מנהל שנפתח לכל הידע הזה ומנסה ליישם אותו ניחן דווקא בגמישות מחשבתית, באדפטציה גבוהה - שהן תכונות נחוצות להישרדות בזירה העסקית המודרנית?
שלום: "נכון. אבל יחד עם זה אסור לשכוח את הפיתוי הגדול שמונח לפתחם של מנהלים להיות בצד של המודלים והדוקטרינות החדשות. כמנהל, מאוד מפתה אותך להיות חדשן, להיות נוכח בפורומים הנכונים ולהוכיח לעצמך ולסובבים אותך, שאתה מצויד בידע ניהולי טרי ועדכני. יציאה מתוך המקום הזה עלולה לסכן את המנהל ואת הארגון שלו בחוסר מיקוד ובסיבוך של תהליכים פשוטים. אשר לגורם האישיותי, גם הוא כמובן קיים. ישנם מנהלים שמטבעם כרוכים מאד אחרי תיאוריות והופכים להיות שבויים בקונספטים שלהן, מה שמקשה עליהם מאוחר יותר לראות את הבעיות כפי שהן ומן הזווית הנכונה".

מנור: "ישנה מלכודת נוספת. הרבה פעמים הנטייה של מנהלים לסרבל ולסבך תהליכים בארגון נובעת כתולדה של בריחה מהתמודדות עם דברים בסיסיים וכואבים בארגון. אם למשל במשרד עורכי דין מתקשים שני השותפים להסתדר בינהם ברמה האישית, הרי שבמקום להתמודד עם הקושי הם יפנו לפתרונות מורכבים, שרק יסבכו אותם יותר, למשל הכנסת שותפים נוספים, הכנסת טפסים והליכים שיצמצמו את נקודות החיכוך ביניהם וכדומה".

מה ניתן לייעץ למנהל שמוצא את עצמו מפעיל דפוסי ניהול מסובכים יתר על המידה בארגונו, ושואף לחזור לניהול פשוט נטול מודלים תיאורטיים ועם "שכל ישר ובריא"?
שלום: "אם מדובר במבנה אישיותי של נטייה לסבך בעיות או פתרון בעיות בארגון, כדאי לו בטווח המיידי להכניס יועץ מקצועי שילווה אותו. בטווח הרחוק יותר, הייתי מציע לו להכניס שותף שמשלים אותו באישיותו, כלומר, אדם עם נטייה לחשיבה פשוטה והגיונית. שותף כזה יוכל לסייע לו לפשט את המודלים שהוא הכניס לארגון או לפחות לפשט את יישומם".

Bookmark and Share

______________________________________________________

אימון עסקי
מעוניינים באימון עסקי למנהלים בארגון שלכם? 
צרו איתנו קשר: 09-9585085,
info@zooz.co.il

______________________________________________________

מידע משלים

- אימון עסקי
- אבודים בפרטים הקטנים - ראיון בגלובס על התופעה של ניהול יתר
- מאמר על סדנת ניהול זמן אפקטיבית במיוחד
- סדנת ניהול זמן (עמ' 15 בחוברת
PDF)
- סדנאות פיתוח מנהלים (חוברת
PDF)
- סדנאות נוספות של
ZOOZ
- עלון תזזית - לעוסקים במשאבי אנוש, פיתוח ארגוני והדרכה

______________________________________________________
 

 

 



לראש העמוד

 

לעוסקים במשאבי אנוש

זוז הדרכה אפקטיבית
לקוחות
שירותים
   ייעוץ ופיתוח ארגוני
   אימון עסקי
   סדנאות
   שיטות
תכנים
   עלון תזזית
   בחן את עצמך
   מאמרים
   ספרים מומלצים

מאמרים על ניהול

איך הופכים ארגון לחדשני?
פיתוח מנהלים בגישה כוללת
המנהל כזיקית
הנעת עובדים בשלושה הילוכים
ניהול זמן או בזבוז זמן?

מאגרי מנהלים

פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני

עלון לזוז
עלון אלקטרוני בנושאי אסטרטגיה, שיווק וחדשנות.

עלון תזזית
עלון אלקטרוני בנושאי משאבי אנוש והדרכה.

עלון זוזון
עלון אלקטרוני לעצמאים ולבעלי עסקים קטנים.

עלון מאזניים
עלון אלקטרוני לעורכי-דין.

Compass
ייעוץ כלכלי, השגת מימון
וליווי עסקים בקשיים.

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר