If you can't read this, an online version is available here

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

| גיליון מס. 31 |


שלום!

אנו שמחים לשלוח לכם גיליון חדש של תְּזָזִית.

עלון תְּזָזִית נשלח מידי חודש כשרות חינם לכששת אלפים מנהלי משאבי אנוש והדרכה.
העלון מכיל מדורים מתחלפים עם המלצות, טיפים וראיונות, ואינו מכיל פירסומות.

השתדלנו לקצר, מתוך הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה.
למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.

אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.

קריאה מהנה!
צוות ZOOZ


פרופיל

קרא על מנהלים בתחום בחברות אחרות

מיכל מימון, דירקטור HR, ב- MobileAccess

  • מס' עובדים בחברה: מעל מאה עובדים בארץ ובחו"ל
  • מס' עובדים במשאבי אנוש: 3 עובדים
  • מתמקדים ב: פתרונות תקשורת אלחוטית בתוך מבנים
  • אני בתפקיד: 6 שנים
  • איך הגעתי לתפקיד: סיימתי BA במדעי ההתנהגות (אונ' גוריון) ו- MA בפסיכולוגיה ייעוצית (אונ' תל אביב). את דרכי המקצועית התחלתי בהתמחות בתחום הקליני-שיקומי בביה"ח תל השומר, ובהמשך עסקתי בהנחיית קבוצות, ייעוץ אישי וייעוץ קריירה במסגרות שונות. את עיקר הניסיון שלי בתחום הגיוס והאבחון קבלתי בחברת "Til International" העוסקת באבחון, מיון והערכת מועמדים, שם ניהלתי את תחום האבחון והמיון. לאחר מכן ניהלתי את חטיבת משאבי האנוש בקבוצת "פרומרקט", המתמחה בפרסום ותקשורת עסקית, פתרונות שיווק ומיתוג ובקידום מכירות. החל משנת 2000 אני מנהלת את משאבי האנוש בחברת MobileAccess.  
  • אוהבת בתפקיד: את המעורבות בפיתוח הסביבה התרבותית, הניהולית והחברתית של הארגון. את הובלת התהליכים הקשורים בפיתוח כישורים ומיומנויות של עובדים ומנהלים, ובעיקר לראות את הביטוי של תהליכים אלה בביצועים ובתוצאות. זו אחריות גדולה ואתגר גדול בכל יום מחדש.
  • הכי קשה לך בתפקיד: לשמר עובדים בסביבה תחרותית, ולשמור על רמת שביעות רצון גבוהה, בד בבד עם מתח גבוה של פרודוקטיביות ומחויבות. צוות ההנהלה ב-MobileAccess משקיע מאמצים רבים בחשיבה על עובדים ומנהלים, ובבניית צוותים איכותיים ומאותגרים, שכן הם אלו שיעמדו בסופו של דבר ביעדים העסקיים הרבים המצויים לפנינו. האתגר שלי, כחלק מהנהלת החברה, הוא למקסם את המאמצים האלה לתוכניות ולתוצאות.
  • סדנאות אפקטיביות שעברנו: סדנת משא ומתן למנהלים ע"י חברת Team-tech, וסדנת פרזנטציה של ZOOZ. שתי הסדנאות נתנו לנו כלים יישומיים, והיו מאוד ממוקדות ואפקטיביות.
  • ספר מקצועי מומלץ: "שרשרת קריטית", מאת אליהו גולדרט.  זהו ספר ההמשך לספרים "המטרה" ו-"זה לא מזל", המרחיב את עקרונות תורת האילוצים שפיתח גולדרט לכל שלבי שרשרת האספקה, מעבר לגבולות הארגון הבודד בשרשרת. ניתן לרכוש אותו, בין היתר, ב- ibooks | dbook.

  • מעוניינים להתראיין? צרו קשר
  • למידע על סדנת פרזנטציה: ראו כאן (עמוד 19 בחוברת PDF)
  • למידע על סדנת ראיון עבודה הלכה ומעשה: ראו כאן (עמוד 21 בחוברת PDF)

ספרים רבותי

ספר שמומלץ לקנות למנהלים

הדבר היחיד שצריך לדעת / מרכוס בקינגהאם / הוצאת מטר

מנהיגות

התפרסם במגזין TheMarker, אוקטובר 2006, בטור "תולעת ספרי ניהול"
את הטור כותב ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

מרקוס בקינגהם הוביל, במשך 17 שנים (!) מחקר של ארגון "גאלופ", שניסה לאפיין את העקרונות על-פיהם פועלים המנהלים, המנהיגים ומקומות העבודה הטובים ביותר בעולם. במהלך שנים אלה הוא פגש אלפי מנהלים (וארגונים) חריגים לטובה, והפך למומחה עולמי בתחום פריון העבודה, ליועץ ולמרצה מבוקש, ולכותב סדרתי של רבי-מכר בנושא ניהול. ספרו החדש, "הדבר היחיד שצריך לדעת", מהווה את גולת הכותרת בפעילותו, והינו ספר מגובש, חשוב ופורץ-דרך בתחום הניהול. למעשה, אם לימוד אמיתי מתרחש כשלומדים דברים המנוגדים לאינטואיצייה וליידע שברשותנו, מדובר בספר המלמד והמפתיע ביותר שנכתב בשנים האחרונות על ניהול ומנהיגות.

הספר מתמקד בשלושה תחומים – ניהול, מנהיגות, וטיפוח קריירה אישית – ושואל שאלה שבמבט ראשון נראית שיטחית למדי: מה הדבר היחיד שיש לדעת על מנת להצטיין בכל אחד מהתחומים אלה? האם קיימת פעולה אחת שאם מקפידים לעשותה תהפוך אותנו לעובדים, למנהלים או למנהיגים מצטיינים? ודווקא החיפושים הממוקדים אחר תובנת יסוד אחת בלבד בכל תחום ותחום הובילו לחשיפה ולתגליות מהותיות.

קחו למשל את תחום הניהול, שעשוי להצטייר כתחום אפור, משמים ומלא נהלים וחוקים. מסתבר, על-פי הספר, שמנהלים מצטיינים לא מנסים לגרום לעובדיהם להתיישר לפי הכללים. למעשה, נהלים וניהול מצטיין, על פי הספר, מהווים הפכים! תובנת היסוד בניהול מצטיין הינה שיש לסייע לכל עובד ועובד לעשות בעיקר (או רק) את מה שהוא מצטיין בו. כלומר, לדברי בקינגהם, מנהלים מתמקדים באיתור ומיצוי הכישרון הייחודי של כל עובד בנפרד. לשם כך, הם תופרים לכל עובד תפקיד חדש בו ייטיב לבוא לידי ביטוי, במקום לנסות ללמד את העובדים להתאים את עצמם להגדרות תפקיד קיימות מראש וקשיחות. בנוסף, הם גם מנהלים כל עובד בדרך שונה, המתאימה לו אישית. הם בודקים, לדוגמא, מה ימריץ את העובד, ומה סגנון הלימוד הייחודי שלו – ומקפידים לתגמל ולהכשיר אותו בהתאם. מנהלים מצטיינים, למרבה ההפתעה, מתרכזים בעובדים שלהם ובטיפוח הכשרונות שלהם, במקום במטרות הארגון. מבחינתם, הם מייצגים את העובד, ולא את הארגון. והתוצאה? שבירת שיאי ביצוע ויעילות, פשוט בגלל שכל עובד עושה את מה שהוא מצטיין בו, ונהנה מכך מאוד.

ומנהיגות? מה נדרש על מנת להנהיג בהצטיינות? כאן, מגלה לנו בקינגהם, הכיוון הוא הפוך. מנהיגים אינם מתמקדים בעובד זה או אחר, אלא מראים לכלל העובדים עתיד ברור שאליו יש לשאוף. הדבר היחיד שצריך לדעת על מנת להצטיין במנהיגות הוא איך להקטין את חוסר הביטחון של העובדים ע"י מתן מענה לצורך שלהם בבהירות ובודאות. מנהיגים מצטיינים מראים את מי בדיוק צריך לשרת, כלומר מתמקדים בלקוח אחד עיקרי בלבד. בוולמארט, לדוגמא, הלקוח הוא "אלה שחיים ממשכורת למשכורת", בעוד שבבסט-ביי הלקוח הוא "הקונה הנבון והמבולבל של מוצרים טכנולוגיים לבית". בהמשך, מצביעים מנהיגים מצטיינים על יכולת ליבה אחת שתמנף את הארגון (לדוגמא – אמינות בטויוטה), על מדד אחד למדידת הביצועים (לדוגמא – "שיעור הפשיעה החוזרת" במערכת בתי-הסוהר בבריטניה), ועל מעשים לביצוע מיידי. הבחירה בלקוח עיקרי, ביכולת הליבה, ובמדד לביצועים אינה חייבת להיות הטובה והנבונה ביותר, או אף תואמת למציאות הנוכחית. מה שחשוב זה שהיא תהיה ממוקדת, ברורה ומובנת לכל העובדים. ברגע שיעבירו להם מסר ברור ופשוט על "איך צריך להראות העתיד" – הם ירגישו שהם "בידיים בטוחות", וישמחו לסייע למנהיג להגשים את העתיד הזה.

ומה לגבי הצלחה בקריירה האישית? מה מאפשר לאנשים להנות מקריירה משגשגת, ולשמור על התלהבות, מרץ, ויכולות גבוהות לאורך עשרות שנים? נותיר לכם לקרוא לבד את הספר, אך נרמוז שמדובר בתמונת ראי של ניהול מצטיין: להתמקד בכישרון הייחודי שלכם, ובייחוד - לסרב לעשות את מה שאינכם אוהבים. זאת גם הסיבה, אגב, לכך שבקינגהם אינו מאמין שכל אחד יכול להפוך למנהל או למנהיג מצטיין. כך למשל, הוא מעיד על עצמו כאדם שאינו אוהב אנשים, ואינו אוהב להדריך ולהכשיר אחרים – ולכן אינו מוכן ואינו מתאים לנהל אחרים. מכאן גם ניתן להבין, שהספר אינו מתיימר להפוך את כולנו למנהלים או מנהיגים מצטיינים. יחד עם זאת, הוא מסייע לזהות בעלי כישורים ניהוליים או מנהיגותיים, ומאפשר לבעלי כישורים כאלה ללטש את מיומנותיהם.

הספר "הדבר היחיד שצריך לדעת" משובץ בעשרות דוגמאות מרתקות מעולם הקמעונאות ומענפים נוספים, ומכיל תובנות פורצות-דרך רבות נוספות. כך למשל, בפרק הפתיחה, מתואר העקרון הבסיסי המאפשר לשמור על חיי נישואין ממושכים וטובים (עכשיו סיקרנתי אתכם באמת, נכון?). בקינגהם הוא קודם כל חוקר, ולכן הספר הוא אנליטי למדי, וכולל הסברים לוגיים ממושכים ולעיתים מעייפים. יחד עם זאת, כמי שמעיד על עצמו שהציג 500 מצגות בתקופה של 18 חודשים, בקינגהם יודע להציג את טיעוניו בדרך ציורית ומשעשעת. אם חשוב לכם להבין איך מנהלים, מנהיגים ועובדים מצטיינים פועלים, התולעת ממליצה על הספר בחום. הוא ישנה לחלוטין את התפיסות הקודמות שלכם בנושאים אלה, וישפיע גם על המעשים שלכם בעתיד .

  • להשיג ב: הוצאת מטר | ibooks | dbook
  • לרשימת ספרים מומלצים נוספים: ראו כאן.
  • למידע על סדנאות מוטיבצייה והנעת עובדים: ראו כאן (קובץ PDF) | מאמר בנושא - כאן.
  • למידע על סדנאות מנהיגות: ראו כאן (קבצי PDF) | מאמר בנושא - כאן.
  • להתאמה אישית של ספר לבעיות ניהוליות: יש לכם בעיה ניהולית ואתם מחפשים את הספר המתאים? נשמח להמליץ לכם - מתוך מאות הספרים שקראנו. לקבלת השרות (בחינם)  לחצו כאן.

חדש ב-ZOOZ

שירות טרי מבית היוצר שלנו

בנייה ופיתוח צוותים 
איך להוביל צוות להשגת היעדים שלו?


ערן נקרא לחדרו של המנהל שם הוסבר לו שהוא הולך להוביל פרויקט חדש בארגון. "זהו לקוח אסטרטגי והצלחת הפרויקט חשובה לנו מאוד" נאמר לערן על ידי מנהלו. "לצורך כך אתה תהייה אחראי על קבוצה של 12 מנהלים ועובדים אשר יש להם את הכישורים הנדרשים להצלחת הפרויקט". ערן יוצא מהחדר גאה ומרוצה. והוא שואל את עצמו מהם הדברים שאני צריך לעשות על מנת להצליח?

הנה מה שמומלץ לעשות בעת הקמת ופיתוח צוות:

  1. להכיר לעומק את היכולות של חברי הצוות, על מנת לדעת מי יכול לעשות  מה
  2. לקבוע מטרה משותפת, ולחלק את העבודה כך שהיא תהייה ברורה לכולם
  3. לקבוע תהליכי עבודה מוסכמים, כך שיהיה ברור איך עושים את העבודה
  4. ליצר אוירה טובה בתוך הצוות, כך שיהיה נעים לעבוד יחד באופן אינטנסיבי ובמשך שעות ארוכות
  5. להתמקם כמנהל והמנהיג של הקבוצה

 

על מנת לטפל באתגרים הפנימיים והחיצוניים, נבנים בארגון צוותים חדשות לבקרים. יכולת המנהל לבנות ולפתח צוות מנצח עשויה להיות מרכיב מרכזי וקריטי להצלחת הארגון והעמידה ביעדים העסקיים. זאת ועוד  - בצוותי עבודה המקיימים קשרי עבודה לאורך זמן נוצרים פערים בהבנת המשימה, בסנכרון תהליכי העבודה, בציפיות מבעלי תפקידים שונים, וקשיים בינאישיים נוספים.

ZOOZ מציעה ליווי וייעוץ לצוותים ולמנהלי צוותים, בתהליך מתודי ומובנה  - המאפשר לצוות להבנות ולהתפתח באופן מושכל ואפקטיבי - ובכך מגבירה את סיכוי הצוות לעמוד ביעדיו ובמטרות העסקיות שלו. חלק חשוב מהליווי שאנו מספקים לצוות מעמיד את ראש הצוות כמוביל את תהליך ההקמה וההתארגנות של הצוות, תוך ייעוץ אישי לראש הצוות, וסיוע המאפשר לו להתמקם במנהל והמנהיג של הקבוצה. אחרי הכל, אנחנו רק היועצים, ואת הצוות צריך ראש הצוות להוביל, ולכן אנחנו רק נותנים לו כלים לעשות זאת בהצלחה.

  • דף מידע על שרותי פיתוח וייעוץ ארגוני: מופיע כאן.
  • למידע על ליווי צוותים: צרו קשר עם אבי פירוז -  avif@zooz.co.il.

נקודת חן

מקום טוב לפעילות ארגונית

מרחב - מרכז חברתי

מרחב, קיבוץ בית-השיטה | 04-6536095 |

מה? אולם, חדר-ישיבות, ורחבת דשא; מרחב לפעילויות באווירה כפרית בקיבוץ בית-השיטה.
למה? מקום צנוע ונעים, שניתן לבצע בו סדנאות, ימי-עיון וכנסים במחירים מאוד תחרותיים.
למי? למי שרוצה להעביר פעילות ארגונית בצפון (בעמק יזרעאל), ורוצה לחסוך עלויות.
כיבוד: ניתן להזמין ארוחת בוקר ובר סלטים ולחמניות לצהרים, ולשדר צניעות גם באוכל.
מחיר: זול מכדי לפרסם...

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "תזזית" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.