If you can't read this, an online version is available here

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

      | גיליון מס. 34 |


שלום!

אנו שמחים לשלוח לכם גיליון חדש של תְּזָזִית.

עלון תְּזָזִית נשלח מידי חודש כשרות חינם לכששת אלפים מנהלי משאבי אנוש והדרכה.
העלון מכיל מדורים מתחלפים עם המלצות, טיפים וראיונות, ואינו מכיל פירסומות.

השתדלנו לקצר, מתוך הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה.
למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.

אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.

קריאה מהנה!
צוות ZOOZ


פרופיל

קרא על מנהלים בתחום בחברות אחרות

איריס בר חווה, מנהלת HR בינלאומי, חברת Superderivatives

  • מס' עובדים בחברה: כ- 400 עובדים בארץ ובחו"ל.
  • מס' עובדים במשאבי אנוש: 5 עובדים בארץ ו- 3 עובדים בחו"ל.
  • מתמקדים ב: תמחור אופציות ויצירת מחיר יחס (benchmark), המאפשר למשתמשים לתמחר טוב יותר רכישה וקנייה של אופציות.
  • אני בתפקיד: 3.5 שנים.
  • איך הגעתי לתפקיד: סיימתי BA בפסיכולוגיה וסוציולוגיה (אונ' תל-אביב) ו- MA במנהל עסקים (אונ' NYU בניו-יורק). בתחילת הדרך עבדתי 5 שנים בחברת סלקום במגוון תפקידים במשאבי אנוש, לאחר מכן עברתי לעבוד במחלקת משאבי אנוש של חברת היי-טק, שם עבדתי 4 שנים. בשנת 2004, כש- Superderivatives עוד הייתה בתחילת דרכה הצטרפתי למחלקת משאבי האנוש שהתפתחה מאוד, ומאז אני בתפקיד.  
  • אוהבת בתפקיד: את הכיף בללוות צמיחה של סטארט-אפ ממשהו קטן למשהו מתקדם ובשל יותר. אני מלווה את החברה עוד מימיה הראשונים, כשהיינו מעט מאוד עובדים, וחווה איתה את גידולה המשמעותי ואת התפתחותה.
  • הכי קשה לך בתפקיד: הנסיעות התכופות לחו"ל.
  • המטרות שאני רוצה להשיג בתפקיד: שהארגון ימשיך להיות מקום שכיף לעובדים לעבוד בו, ובנוסף, שהמבנה הארגוני ימשיך להתאים את עצמו לגידול המהיר של החברה.
  • סדנאות אפקטיביות שעברנו:  לאחרונה העברנו פרויקט בו למדו כל המתכנתים שלנו את הצד הפיננסי של המערכת. לימדנו אותם את עולם התוכן שהם מתעסקים בו מבחינה טכנית. במסגרת הפרויקט דאגנו להביא מרצים שבאים מהעולם שלהם והיה מאוד מוצלח.
  • סדנאות שעברנו שהיו לדעתך מיותרות: אין כאלה. רוב הסדנאות שלנו נערכות במתכונת פנים ארגונית, אנחנו משתמשים מעט מאוד בשירותי הדרכה חיצוניים ומקפידים לתפור היטב את הסדנאות שלנו.
  • ספר מקצועי מומלץ: "כללים למהפכנים", מאת גאי קוואסאקי, הוצאת מטר. זהו ספר שקשור לעולם העסקים ומסביר כיצד לבצע מהפכה בשירות או במוצר, להתגבר על החסמים שבדרך ולהצליח להחיל את השינוי.  בנוסף, אני אוהבת לקרוא את כתבי פרויד - בסופו של דבר כולנו בני אדם שפועלים כתוצאה ממניעים ודחפים.

  • מעוניינים להתראיין? צרו קשר

ספרים רבותי

ספר שמומלץ לקנות למנהלים

השינוי מתחיל מבפנים

מנהיגות
מנהיגות

התפרסם במגזין TheMarker, מאי 2007, בטור "תולעת ספרי ניהול"
את הטור כותב ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

ג'ון קוטר הוא פרופסור למנהיגות בבית-הספר למנהל עסקים בהרווארד, מרצה מבוקש, ונחשב למומחה מספר אחד בעולם בנושא של שינויים ארגוניים. סיפרו משנת 2003, להוביל לשינוי, פורש את משנתו הסדורה. לדברי קוטר, למרות שארגונים רבים מנסים להשתנות, ומתווים לעצמם כיוונים חדשים ונכונים בעיקרון, רק מעטים מהם מצליחים להשתנות באמת. כך לדוגמא, אימוץ של שיטות ניהול מתקדמות, של חזון חדש ומבטיח, או של אסטרטגיה עסקית עדכנית, ייכשלו ברוב המקרים וברוב הארגונים. הסיבה לכך היא פשוטה להפליא: הגורם האנושי, וליתר דיוק – הפחד להשתנות וההתנגדות העזה שהשינוי מעורר בקרב מנהלים ועובדים כאחד.

כל מנכ"ל מנוסה יודע שניתן לנסות להטמיע בו-זמנית רק תהליך משמעותי אחד (או שניים) בארגון שלו, שכן היכולת של הארגון לעבור שינוי מהותי היא מוגבלת למדי. אבל גם המנכ"לים שמנסים להטמיע שינוי מהותי אחד בלבד בארגון שלהם, נכשלים ברוב המקרים. ג'ון קוטר בא לעזרתם, ומתאר שמונה שלבים הכרחיים בהובלת תהליך שינוי, שכל ארגון חייב לעבור על מנת להשיג את מטרותיו. שלבים אלה מתוארים בפירוט רב בספר להוביל לשינוי, ומתמקדים בגורם האנושי, בהתגברות על ההתנגדויות הצפויות, ובכלים מנהיגותיים הדרושים לשם כך. הספר מתאים למנהלים בכירים, אבל בתנאי שיתגברו בעצמם על האתגר שבקריאתו. מדובר בספר אקדמי ותיאורטי בבסיסו, שלמרות הדוגמאות הרבות שמצויות בו אינו בהכרח קל לעיכול. הנושא קריטי, והספר חשוב ומלמד, אבל די קשה לקריאה. מה עושים?

למרבה המזל, ספרו החדש של ג'ון קוטר, שיצא השנה (2007) בתרגום לעברית, מתאר בצורה קלילה יותר את תהליך שמונה השלבים החיוני להובלת שינוי. ספר זה, "הצילו! הקרחון שלנו מפשיר!", הינו משל על פינגווינים שגילו שסכנה חמורה מאיימת על קיומם, כי הקרחון שלהם צפוי כנראה להתפוצץ בקרוב. הספר מלא בהומור אנושי, קצר, קריא מאוד, וממחיש בדרך מאוד חיננית את השלבים שיש לעבור בדרך להשגת השינוי המיוחל. מומלץ לתת אותו כמתנה למנהלים החביבים עליכם (או לעצמכם), כנקודת פתיחה להבנת הנושא. אלה שירצו להעמיק יוכלו לקרוא בהמשך גם את הספר הקודם, המפורט יותר.

בתור מתאבן, תולעת ספרי הניהול מביאה לכם כאן "תקציר מנהלים" של שני הספרים, ושל שמונת השלבים להובלת תהליך שינוי:

  1. הכרזה על משבר, ויצירת תחושה של דחיפות - על מנת שכולם יבינו שאי-אפשר להמשיך כתמול שלשום, ושחייבים להשתנות. (לואיס המנהיג - מודיע לפינגווינים: הקרחון שלנו עומד להתפוצץ בקרוב!).
  2. הקמת קואליציה מנצחת - צוות רב-תחומי ומגוון להובלת תהליך השינוי. לצורך זה יש לגייס אנשים שיש להם השפעה על אחרים בארגון, ושיש להם אינטרס אישי לקדם את השינוי. (באדי, הפינגווין החביב, מגויס לצוות, פשוט בגלל שהוא אהוד על פינגווינים אחרים).
  3. גיבוש של חזון - שיבהיר איך יראה הארגון אחרי שהשינוי יבוצע. אנשים צריכים לראות גם אור בקצה המנהרה, לא רק את החושך כיום, על מנת להירתם לפעולה (מתגבש פתרון – להפוך לקהילה של נוודים).
  4. הפצת החזון בקרב כל העובדים - חשוב לחזור על החזון שוב ושוב, בכל הזדמנות, ובכל האמצעים האפשריים (כנס עובדים, עיתון חברה, אינטראנט, וכו') – על מנת לתקשר אותו, לרתום את כולם אליו, ולהמחיש שההנהלה מאוד מחויבת אליו (כרזות קרח עם סיסמאות בשיבחי הנוודות מופצות בכל רחבי הקרחון).
  5. האצלת סמכויות לכל עובדים לקדם את השינוי - כך שכל עובד יוכל לתרום לחזון בדרכו שלו. מנהיגות אמורה להראות את הכיוון, אך לא את הדרך להגיע אליו. (הפינגווינים בגן ארגנו יריד התרמה לסיירים שיחפשו קרחון חדש).
  6. צבירת הישגים מיידיים - תוך התמקדות בדברים שקל לשנות בטווח הקצר, על מנת לחזק את ידי התומכים בשינוי, ולרפות את ידי המתנגדים לו. (כל הסיירים שבו בחיים מהסיור הראשון, ודווחו על מספר קרחונים מבטיחים).
  7. ביצוע שינויים נוספים, מורכבים יותר - רק בשלב זה, כשיותר ויותר עובדים נרתמו לתהליך השינוי. כעת חשוב גם לא לקפוא על השמרים, ולהסתפק בהישגים שכבר הושגו בשלב הוקדם! (המעבר לקרחון חדש ראשון, ועונה אחר-כך לקרחון שני טוב יותר – הושלם בהצלחה).
  8. פיתוח תרבות ארגונית המשמרת את השינוי - גם כשהשינוי קצר הישגים רבים, עדיין יש לו מתנגדים, ואם התרבות הארגונית והערכים בארגון לא ישתנו, המצב יכול להתהפך ולחזור לקדמותו. לעיגון השינוי לאורך זמן, ניתן, למשל, להחליף אנשי מפתח שעדיין מתנגדים לשינוי, ולהוריש את משרת המנכ"ל למישהו שתומך בשינוי. (אליס, שהייתה חברה בצוות השינוי, החליפה את לואיס כראש מועצת הפינגווינים).


לסיכום, התולעת ממליצה, תלמדו מהפינגווינים:
אפשר להשתנות, גם כשהכול מסביב קפוא, אבל זה לא הולך להיות קל!

  • להשיג בibooks | dbook
  • לרשימת ספרים מומלצים נוספים: ראו כאן.
  • למידע על סדנת ניהול תהליכי שינוי: ראו כאן (קובץ PDF)
  • להתאמה אישית של ספר לבעיות ניהוליות: יש לכם בעיה ניהולית ואתם מחפשים את הספר המתאים? נשמח להמליץ לכם - מתוך מאות הספרים שקראנו. לקבלת השרות (בחינם)  לחצו כאן.

חדש ב-ZOOZ

שירות טרי מבית היוצר שלנו

סדנת מצוינות בשירות לקוחות 
איך לפתור קונפליקטים ולהפתיע את הלקוחות לטובה?


תפקידם של נציגי השרות במוקדי שרות הלקוחות כיום הוא קשה מאי-פעם. מצד אחד, הלקוחות (ובוודאי הלקוחות בישראל...) דורשים לקבל יותר ויותר, לרבות בקשות לא סבירות בעליל. מצד שני, הארגונים נדרשים להתייעל, ואינם יכולים לאשר בקשות חריגות. נציג השרות נמצא באמצע, בין הפטיש לסדן. לכן - ניהול קונפליקטים בין הלקוח והארגון הופכת להיות המיומנות החשובה ביותר של נציג השרות. וזהו גם הדגש בסדנא הייחודית שאנו מציעים כעת.

במהלך הסדנא לומדים המשתתפים איך להביע הזדהות ואמפטיה עם צרכי הלקוח מצד אחד, ויחד עם זה לסרב באסרטיביות לבקשות בלתי-אפשריות. כלומר - ללמוד לטפל ביעילות דווקא בלקוחות קשים ולא מרוצים: לנהל את הקונפליקט מולם באופן החלטי אך בלי להעליב - באדיבות, בסבלנות, ובכבוד לו כל לקוח ראוי. במהלך הסדנא ניתנים גם כלים לבירור מקיף יותר של הצרכים האמיתיים של הלקוחות, ולפיתוח רעיונות יצירתיים איך לעזור להם גם כשלא ניתן להיענות לבקשה הראשונית שלהם.

  • למידע נוסף על סדנת מצוינות בשרות לקוחות: ראו כאן.

נקודת חן

מקום טוב לפעילות ארגונית

טיול Segway בתל אביב

החברה לטיולים ואירועים | 03-5447373 למידע נוסף

מה? כלי תחבורה עירוני חדשני, המונחה ע"י תנועת הגוף, בעזרת חיישנים המונעים נפילה.
למה? פעילות outdoor דינאמית ומלהיבה, המשלבת נופים ורכב עתידני.
למי? לצוות מנהלים ובהמשך גם לצוותי עובדים, בפארק הירקון או בטיילת בתל-אביב.
        ניתן גם לקיים רכיבה תחרותית (ראלי Segway) במשרד/במגרש החניה/בחדר האוכל.
כיבוד: ניתן להזמין כיבוד קל, ולארגן פיקניק באמצע הפעילות.
מחיר: 120 ₪ / 160 ₪ לאיש סיור של שעה/שעה וחצי בפארק הירקון, 210 ₪ לסיור לאורך הטיילת ויפו.

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "תזזית" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.