תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: info@zooz.co.il טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

האם הערכים שלך מציבים לך גבולות?

התפרסם בעבר בגיליון 64 של עלון "זוּזוֹן"

ערכים הם כמו חבר. הם נמדדים דווקא בעת קושי, כשצצה בעיה. במקרה של ערכים - מדובר בקושי מוסרי, בדילמה מוסרית. הערכים אמורים להיות הקוד המוסרי שלנו, דרך הפעולה בה אנו מעוניינים להתנהל. כשאנו נקלעים לדילמה מוסרית הערכים אמורים להציב לנו גבולות. להגיד לנו איך לפעול, איך להתנהל. רק אם הם באמת משפיעים באופן עקבי ותמידי על דרך הפעולה שלנו, ועל ההחלטות שאנו מקבלים, יש להם תוקף. חריגה מהערכים שלנו מידי פעם - הופכת אותם ללא רלוונטיים. התפקיד העיקרי של הערכים הוא להציב גבולות דווקא במקרים בהם אנו מתפתים לפעול בניגוד לערכים שבחרנו.

דוגמא: עיתונאי עצמאי בחר לדגול בערכים של שקיפות, כנות ויושר. הוא נוהג כך גם בכתיבה העיתונאית שלו - טורח לבדוק את העובדות ואת המקורות שלו, ומתרחק מדבר שקר, מסילוף עובדות, ומכתיבה "צהובה". יום אחד, בעקבות מאמר שכתב ופרסם, תובעים אותו תביעת דיבה. הוא מתייעץ עם עורך-דין, ועורך הדין ממליץ לו לשקר לגבי מועד כתיבת המאמר במהלך המשפט הצפוי, בגלל שהשקר הזה עשוי לחלץ אותו מהפסד במשפט, ובגלל שיש סיכוי קטן מאוד, אם בכלל, שיוכלו להוכיח שהוא שיקר.

אם הערכים של העיתונאי אכן מציבים לו גבולות, דווקא בנסיבות האלה, כשהוא נקלע לצרה, הוא אמור לדבוק בהם, ולהגיד לעורך-הדין ששקר אינו בא בחשבון. אם יושר וכנות אכן חשובים לעיתונאי, הוא אמור להגיד אמת גם כשזה לא נוח, גם כשהפיתוי לשקר הוא גדול.

אם העיתונאי ידבק בערכים שלו, בוודאי תמצא דרך אחרת להגן עליו במשפט מבלי שייאלץ לשקר. בנוסף, מי שרגיל לדבוק באמת, יתקשה לשקר בעת משפט בלי שיעלו עליו. ואם יעלו על השקר שלו, האמינות שלו כעיתונאי, עליה עבר כל השנים, תפגע קשות. לכן, עדיף לעיתונאי לדבוק בערכים שלו, ולהמשיך להרגיש טוב עם עצמו ושלם עם ערכיו.

הצמדות לערכים לא אמורה להיות תמיד נוחה או קלה. אבל היא מאפשרת לנו להסתכל כל יום בראי מחדש, ולהרגיש טוב עם עצמנו. הערכים אמורים לשדר לנו ולסביבה שלנו מי אנחנו. כלומר - להגדיר אותנו. גם בעת קושי, גם בעת צרה. בדיוק כמו חבר. אחרי שבחרתם ערכים - הקפידו להיצמד אליהם!

ליווי וייעוץ עסקי

מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, crm@zooz.co.il.