ראשיzooz-on > תכנים

יחסי ציבור גדולים לעסקים קטנים

מאת: שוקי גוטמן, יועץ ומנחה, ZOOZ הדרכה אפקטיבית

"יחסי ציבור בשבילי זה כמו לנסוע במכונית פאר, אותה אני רק רואה מהחלון של הטרנטה שלי". כך אמר לי לאחרונה בעל עסק קטן שנאבק בימים אלה על זכות הקיום שלו.
רבים מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים סבורים שרק חברות גדולות יכולות להרשות לעצמן להשקיע ביחסי ציבור. דווקא בעת מיתון במשק, המחייב עסקים לקצץ בהוצאות, ההשקעה ביחסי ציבור כערוץ תקשורת עסקית עשויה להיות המשתלמת, המועילה והמתאימה ביותר עבורם.



החשיבות והכוח של יחסי ציבור

יחסי ציבור חייבים להיות חלק אינטגרלי של ניהול העסק ומרכיב חיוני בתמהיל השיווקי שלו. יחסי ציבור המיישמים אסטרטגיה מתוכננת וממושכת, יכולים לתרום באופן משמעותי להגדלת המכירות של עסקים קטנים ובינוניים, לפתוח להם שווקים חדשים, לסייע בזיהוי מוצרים וספקים חדשים ולהקנות מעמד בכורה על פני מתחרים. יחסי ציבור יכולים לשנות עמדות של צרכנים ולהשפיע עליהם לרכוש מוצר מסוים ולא אחר, להגיע לקהל רחב ובמהימנות גבוהה.

ייזום פעילות תקשורתית מהווה נדבך מרכזי באסטרטגית יחסי הציבור כאמצעי יעיל ביותר להעברת מסרים ולהשפעה על דעת קהל. התפתחותה המהירה של המדיה בישראל בעשור האחרון הבליטה את עוצמתה והשפעתה של התקשורת הן על האזרח מן השורה והן על מקבלי ההחלטות בדרגים השונים. ריבוי מדורי הצרכנות, הכתבות הממליצות על בילויים בשעות הפנאי או המתארות סגנון חיים של מפורסמים הן רק חלק מדוגמאות של שימוש בתקשורת להנעת צרכנים לרכישת מוצרים.

רשת פיצריות החליטה, למשל, לאמץ קבוצת כדורגל. בתום כל משחק בו מנצחת הקבוצה מקבלים שחקניה למגרש פיצה טרייה ומהבילה, עם בקבוק שמפניה. על חלונות הראווה של הפיצריות מופיעות תמונות השחקנים האוכלים פיצה, שנגזרו מהעיתון והוגדלו. כל ילד ברחוב יודע את שם הפיצה וידרוש מהוריו לקנות גם לו. יחסי ציבור גדולים לעסק קטן.

יצירתיות וכלים נוספים להשגת חשיפה תקשורתית

כל עסק, ולא משנה גודלו, זקוק ליחסי ציבור. ניצול מושכל של יחסי הציבור יכול להגביר את המודעות לעסק ולהגדיל את מספר הלקוחות. היתרונות של בעלי עסקים קטנים ובינוניים שהם יכולים לקיים קשר ישיר עם קהל הלקוחות שלהם, ליהנות מגמישות רבה יותר בקידום מוצרים או שירותים ולהגיב באופן מהיר על שינויים בתחומם. לעסקים הקטנים יש את הזכות להיות יצירתיים ולפרוץ נורמות מקובלות תוך קבלת אמפתיה מהקהל והתקשורת: מלצרים מזמרים; תשלום עבור ארוחה במסעדה הנקבע בסופה על פי המשקל שהעלה הלקוח בעת הארוחה; נעליים ייחודיות - בכל זוג נעל ימין השונה מנעל שמאל.

אחד התחומים בהם פועלים יחסי ציבור ושעשויים לסייע לתדמית העסקים הקטנים והבינוניים ואף להרחיב את המודעות לקיומם הם קשרי קהילה. החיבור בין קהילה ועסקים מעניק לגוף העסקי פרסום והכרה ציבורית, תורם לביסוסו כחלק מהקהילה ומסייע בהרחבת קהל לקוחות פוטנציאלי: אימוץ מועדונית ילדים חריגים, סיוע בהקמת גן שעשועים, מבצע התרמה להצלת חיים וכדומה. בכל פעילות קהילתית חשוב להתייחס לשיקולים כמו קהל יעד שייחשף, הזדהות עם האירוע או המבצע, עלות והערך המוסף התדמיתי לעסק.

לפעמים אפשר לחשוב כמו עסק גדול ובהשקעה לא גדולה להקים מועדון לקוחות שיזכו ליחס אישי ולמבצעים מיוחדים, לערוך סיורים במקום ו/או להזמין אישים מפורסמים, לתת עצות שימושיות בתחום העסק באמצעות כלי התקשורת, להרצות בפורומים שונים, להפיק מידעון ללקוחות ולקהל יעד פוטנציאלי ועוד.

עלותם של יחסי ציבור נמוכה יחסית לפרסום ולכן גם כשאין מנוס מקיצוצים מומלץ לשמור או אף להגביר את פעילות יחסי הציבור. ישנם בעלי עסקים קטנים ובינוניים המעדיפים לעשות את יחסי הציבור בעצמם. במידה והסיבה לכך היא תקציבית הרי שמומלץ למקד יחסי ציבור מקצועיים לתקופה מסוימת ובכל זאת לשכור משרד יחסי ציבור. בתחום זה אין מקום לחובבנות ואין תחליף לניסיון, למקצועיות, לקשרים ולכישורים של רוב אנשי יחסי הציבור בארץ.

_______________________________________________
מעוניינים בייעוץ, אימון או הדרכה לעסק שלכם?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, info@zooz.co.il
______________________________________________

 

לראש העמוד



 

לעצמאים ועסקים קטנים

רקע כללי
שרותים
   השבחת העסק
   הטמעת שינויים
   אימון אישי (coaching)
   סדנת הישרדות עסקית
   מעגל עסקים
   סדנאות והדרכות
תכנים
   עלון זוזון - לבעלי עסק
   עלון מאזניים - לעו"ד
   בחן את עצמך
   מאמרים
   ספרים מומלצים

יצירת קשר

כיתבו את בקשתכם:
שם:
תפקיד:
ארגון:
אי-מייל:
טלפון:

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות:
מייל: info@zooz.co.il
טלפון: 09-9585085
פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

Bookmark and Share              תנאי-שימוש             

לעוסקים באסטרטגייה, שיווק וחדשנות
סדנאות
סדנאות חדשנות שיטתית
חוברת סדנאות שיווק, שרות ומכירות
חוברת סדנאות חדשנות ויצירתיות
ייעוץ וליווי
פיתוח אסטרטגייה
ניהול החדשנות
תקשורת שיווקית
אימון עסקי – business coaching
ייעוץ טכנולוגי - Ideation TRIZ
תכנים
עלון לזוז –לעוסקים באסטרטגייה שיווק וחדשנות
ספרים מומלצים – בנושאי שיווק, אסטרטגיה, חדשנות, שרות ומכירות
מאמרים
אסטרטגייה
שיווק
חדשנות
לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
סדנאות
חוברת סדנאות פיתוח מנהלים
חוברת סדנאות פיתוח עובדים
ייעוץ וליווי
ייעוץ ופיתוח ארגוני
אימון עסקי למנהלים
תכנים
עלון תזזית – לעוסקים במשאבי אנוש והדרכה
בחן את עצמך – שאלונים
ספרים מומלצים – בנושאי ניהול ומשאבי אנוש
מאמרים
פיתוח מנהלים
פיתוח ארגוני
ניהול ומנהיגות
אימון עסקי
מאמרים בעיתונות
לעצמאים ובעלי עסקים קטנים
שרותים
ייעוץ להשבחת העסק
סיוע בהטמעת שינויים בעסק
אימון אישי לבעלי עסקים
מעגל עסקים
סדנאות והדרכות לעסק
תכנים
עלון זוזון – לעצמאים ולבעלי עסקים
בחן את עצמך – ניתוח העסק
ספרים מומלצים - לעסקים
מאמרים
חמשת היסודות של ניהול תכליתי
אלמנט האדמה – בחירת החזון
אלמנט המים – ניהול ופיתוח המשאב האנושי
אלמנט העץ – ניהול התקשורת השיווקית
אלמנט האש – ניהול הלקוחות
אלמנט המתכת – ניהול פיננסי
אודות ZOOZ
פרופיל חברה
הצוות של ZOOZ
הלקוחות של ZOOZ
המלצות על ZOOZ - חדשנות שיטתית
המלצות על ZOOZ – פיתוח מנהלים
סיפורי הצלחה
דרושים ב-ZOOZ
חדשות - כנסים והרצאות
חדשות – לקוחות ופרוייקטים
חדשות – שרותים ומוצרים
חדשות - חדש באתר
Compass – ייעוץ כלכלי והבראת עסקים
הרשמה לאתר
חיפוש באתר
מפת האתר
אנגלית – English site
יצירת קשר