If you can't read this, an online version is available here

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

| גיליון מס. 46 |


שלום!

אנו שמחים לשלוח לכם גיליון חדש של תְּזָזִית.

עלון תְּזָזִית נשלח מידי חודש כשרות חינם לכששת אלפים מנהלי משאבי אנוש והדרכה.
העלון מכיל מדורים מתחלפים עם המלצות, טיפים וראיונות, ואינו מכיל פירסומות.

השתדלנו לקצר, מתוך הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה.
למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.

אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.

קריאה מהנה!
צוות ZOOZ


פרופיל

קרא על מנהלים בתחום בחברות אחרות

שלמה קוגן, מנהל משאבי אנוש, סונול

  • מס' עובדים בחברה:  1,500 עובדים סה"כ, כולל עובדי חברות הבת.
  • מס' עובדים במשאבי אנוש: 6 עובדים.
  • מתמקדים ב: מתחם קמעונאי המספק שירותי דלק וחנויות נוחות.
  • אני בתפקיד: שנה בתפקיד הנוכחי ו- 9 שנים בחברת סונול.
  • איך הגעתי לתפקיד:  אני בעל תואר ראשון במנהל עסקים (המכללה למנהל), תואר שני בניהול משאבי אנוש (אוניברסיטת דרבי) ודוקטורט במנהל עסקים עם התמחות בניהול משאבי אנוש (אוניברסיטת Unisa). בתחילת דרכי עבדתי שנתיים וחצי בחברת כוח האדם "דנאל". לאחר מכן שימשתי כמנהל כוח אדם אזורי במפקד האוכלוסין ולאחר מכן הייתי מנהל משאבי אנוש במפעל המרכבה (של הטנק) במשך שנתיים. לפני 9 שנים התחלתי לעבוד בסונול כעוזר מנהל אגף משאבי אנוש, ולפני כשנה מוניתי למנהל משאבי האנוש של החברה.
  • אוהב בתפקיד: את היכולת להשפיע על תהליכים דרך האנשים. אני מאמין שבכל דבר שנעשה מעורבים אנשים וזה מתבטא בתפקיד שלי בשלוש צורות: הראשונה, דרך היכולת להשתמש בהון האנושי כדי להגשים את מטרות הארגון, השנייה ע"י ההתעסקות בכל הקשור לדיני עבודה (בהקשר זה, אני גם משמש כנציג ציבור בביה"ד לעבודה) והשלישית, תחום הפיתוח הארגוני, העוסק בשיפור יכולות הניהול והתפקוד של האנשים בארגון באמצעות הדרכה נכונה.
  • הכי קשה לך בתפקיד: לבצע מסות של פיטורי עובדים וסיומי העסקה.
  • המטרות שאני רוצה להשיג בתפקיד:  לסייע לארגון להגיע ליעדים ולמטרות העסקיות שלו, ככל שניתן להשפיע על כך מתוך אגף משאבי האנוש.
  • סדנאות אפקטיביות שעברנו:  היום קיים בסונול בית ספר לקמעונאות, בו מתקיימות הדרכות וסדנאות אפקטיביות בנושא קמעונאות, שרות ומוכנות למנהלי התחנות והמתחמים, מתוך הבנה שהדגש הוא על השירות ועל שביעות רצון הלקוח.
  • סדנאות מיותרות שעברנו: כל סדנא שעברנו תרמה לנו, גם סדנאות פחות אפקטיביות תרמו בהיבט של התרעננות ויציאה מהשגרה.
  • ספר מקצועי מומלץ: אתגרי הניהול במאה ה- 21/ פיטר דרוקר. מדובר בספר מאוד מעניין הפותח תובנות לקראת העתיד ומראה לנו שישנם מיקודים שונים בעשייה מאלו שחשבנו. הספר מתאר דרכים חדשות להצלחה ואתגרים עתידיים, ביניהם האתגר שבניהול ידע.

     
  • מעוניינים להתראיין? צרו קשר
  • מידע על סדנת "מדע הקניות והמסחור" מופיע כאן

ספרים רבותי

ספר שמומלץ לקנות למנהלים

עקרון 80/20 / ריצ'ארד קוק / הוצאת אופוס

מנהיגות

התפרסם במגזין TheMarker, דצמבר 2007, בטור "תולעת ספרי ניהול"
את הטור כותב ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

ריצ'ארד קוק הוא יועץ אסטרטגי, יזם, ומחבר של ספרי ניהול. סיפרו "עקרון 80/20", שיצא לאור בעברית בהוצאת אופוס, נבחר לאחד מ-25 ספרי העסקים החשובים ביותר במאה העשרים, ולא במקרה. הספר עוסק בעקרון הפארטו, לפיו חלק קטן מאוד מהתשומות אותן נשקיע (לדוגמא – 20% מהפעולות, הזמן והמשאבים שהשקענו) יוביל לרוב התפוקות אותן נשיג (לדוגמא – 80% מההכנסות, הרווחים, והצמיחה העסקית שהשגנו). כלומר 20% בלבד מאפשרויות הפעולה הם שביל הזהב שלנו לשגשוג.

מר קוק מסביר שעקרון זה, הנקרא גם עקרון 80/20, אינו אינטואיטיבי, ולכן הינו הסוד הכמוס ומקור ההצלחה של יזמים ושל חברות עסקיות רבות. מי שפועל לפי עקרון 80/20 יצליח להתמקד ולנצל משאבים מוגבלים בצורה יעילה מאוד, על מנת להגיע לתוצאות מאוד מרשימות. לדוגמא – IBM גילתה ב-1963 שכ-80% מזמן המחשב מוקדשים לביצוע כ-20% בלבד מקוד הפעלתו. החברה התמקדה בהפיכת 20% אלה לנגישים וידידותיים למשתמש, וכך הפכו המחשבים שלה ליעילים ולמהירים ביותר בשוק.

לעקרון הפארטו יש השלכות חשובות וידועות בתחום השיווק – 20% מהמוצרים ו-20% מהלקוחות - תורמים ל-80% מההכנסות והרווחים של העסק. לכן - התמקדות במוצרים ולקוחות אלה תוביל להתייעלות ולצמיחה עסקית. בנוסף, לעקרון הפארטו השלכות דומות, אך פחות מוכרות, גם על החיים האישיים ועל חיי החברה שלנו. לדוגמא - אנחנו לובשים 20% מהבגדים שלנו 80% מהזמן (ואולי כדאי להקדיש לבגדים אלה ארון נפרד), ובמדינה שלנו 20% מהעבריינים אחראים ל-80% מהפשעים (ולכן מירב מאמץ הלכידה צריך להתמקד בעבריינים אלה).

על מנת להבהיר את חשיבות הנושא, מתאר המחבר איך עקרון 80/20 סייע לו אישית במהלך הקריירה שלו. את לימודיו באוקספורד הוא סיים בהצטיינות למרות שלא נכח בשיעורים. הוא הסתפק קריאת 20% מהחומר בספרי הלימוד של הקורס (בעיקר סיכום הספר, ההקדמה, ושוב הסיכום), והתמקד בלימוד 20% מהנושאים - אלה שנשאלו ב-80% מהשאלות בבחינות הקודמות.

לאחר סיום לימודיו בחר המחבר לעבוד בייעוץ - משום שזיהה שבתחום זה משלמים יותר לצעירים. בהמשך הוא עבר מחברת ייעוץ גדולה לחברת ייעוץ קטנה יותר. בחברה זו היו אנשים פחות חכמים מבקודמת, כך שהוא הרגיש נוח יותר ("העליתי את רמת האינטליגנציה הממוצעת בשתי החברות...").

בחברת הייעוץ החדשה היה לו סיכוי להתקדם מהר יותר גם בגלל שהחברה צמחה במהירות. מה היה סוד הצמיחה? ראשית – התמקדות במערכות יחסים ממושכות עם לקוחות (במקום בהבאת לקוחות חדשים). לקוחות ותיקים ונאמנים הינם ה-20% שתורמים לרוב הריווחיות. ושנית – החברה בחרה לייעץ לכל לקוח רק בנושאים מעטים - ב-20% מהנושאים שהיו החשובים ביותר - ויכלו להוביל את הלקוח לצמיחה משמעותית. בנושאים אלה, שנבחרו לאחר סינון, התעקשו היועצים שהמלצותיהם גם ייושמו, וליוו בקפידה את תהליך היישום. עקב כך רווחי הלקוחות צמחו, וכך גם נאמנותם וריווחי משרד הייעוץ.

בהמשך הקריירה שלו, פתח המחבר משרד ייעוץ עצמאי עם שני שותפים, על מנת שמרבית הרווחים יגיעו אליו. לאחר מכן מכר את חלקו במשרד הייעוץ, והשקיע את רוב הונו בשלוש חברות שבחר בקפידה, נאמן לעיקרון ש-80% מהגדלת ההון בתיקי השקעות נובעת מפחות מ-20% מההשקעות. כך עשה את עושרו. חוכמת ה-80/20, לדבריו, היא דווקא לשים את כל הביצים בסל אחד (שנבחר בזהירות), ולאחר מכן להשגיח עליו כמו נץ. 

הספר "עקרון 80/20" מציע שתי דרכים לנצל את העקרון לטובתנו. האחת - מוכרת יותר - היא ניתוח פארטו - לדוגמא - לבדוק איזה לקוחות הם הריווחיים ביותר עבורנו (תוך ניתוח דוחות אקסל) ולהתמקד בהם. הדרך השנייה, המוכרת פחות והמומלצת יותר, היא חשיבת 80/20 - יישום לא-כמותי של העיקרון, המחייב אותנו לחפש ללא הרף את ה-20% שמניבים 80% מהתוצאות. זוהי חשיבה המחפשת קיצורי דרך, שואפת למצויינות בתחומים מעטים בלבד, מעודדת האצלת סמכויות ומיקור חוץ (outsourcing), ומאפשרת לנו לעבוד פחות ולהתמקד בעיקר. חלקו השני והשלישי של הספר מפרטים יישומים של עקרון 80/20 בעסקים (ניהול, שיווק, ייצור, השקעות) ובחיים האישיים. התולעת ממליצה לכם לקרוא 20% מהספר לפחות, ולייעל 80% מהחיים ומהעסקים שלכם. שביל הזהב שלכם יתחיל בבחירת השביל הנכון.

  • להשיג ב: הוצאת אופוס
  • לרשימת ספרים מומלצים נוספים: ראו כאן.
  • למידע על סדנת ניהול תהליכי שינוי: ראו כאן (עמ' 11 בחוברת PDF)
  • להתאמה אישית של ספר לבעיות ניהוליות: יש לכם בעיה ניהולית ואתם מחפשים את הספר המתאים? נשמח להמליץ לכם - מתוך מאות הספרים שקראנו. לקבלת השרות (בחינם)  לחצו כאן.

חדש ב-ZOOZ

עדכונים מהנעשה אצלנו

איתור כיווני צמיחה אסטרטגיים 
איך תעזרו לארגון שלכם לצמוח בעזרת החלטות מושכלות


גם אם הארגון שלכם זקוק בדחיפות להחלטות אסטרטגיות, שיעזרו לכם לעלות על המסלול הנכון, ולהתמקד בכיווני צמיחה מבטיחים, הדרך להגיע להחלטות כאלה, ובעיקר ליישם אותן, אינה קלה.

אתם יכולים לקחת חברת ייעוץ חיצונית, שתלמד את הארגון ואת השוק שלכם, ולבסוף תניח על שולחנכם דו"ח עבה עם מסקנות והמלצות. אבל כדי ליישם דו"ח כזה תידרשו לשנות את הדרך בה אתם פועלים. ברוב המקרים דו"ח שנכתב על-ידי גוף חיצוני אינו מניע חזק מספיק לחולל שינוי אמיתי.

אתם יכולים גם לנסות לקיים דיוני הנהלה, ולהגיע להחלטות מכריעות בכוחות עצמכם, אבל ייתכן שתחסר לכם פרספקטיבה, ויכולות להתגבר על תפיסות שגויות ועל פוליטיקה פנים-ארגונית. התוצאה יכולה להיות פשרה לא מספקת, והימנעות משינוי אמיתי.

ZOOZ מציעה מזה מספר שנים חלופה מהירה ויעילה למדי: ליווי והנחייה של הנהלות באיתור כיווני צמיחה אסטרטגיים. מדובר בתהליך הכולל מספר סדנאות עם ההנהלה, במהלכן מציבים יעדים עסקיים לשנים הבאות, ובודקים בשיטתיות איזה מסלולים יכולים להוביל את הארגון לעמידה ביעדים אלה. חברי ההנהלה מקבלים גם מטלות של בדיקות ובירורים בין סדנא אחת לשנייה, כך שהידע שלהם גדל וקבלת ההחלטות שלהם הופכת למושכלת יותר. בדרך זו משולבות ההנחיה, המתודולוגיה והפרספקטיבה החיצונית שלנו, עם הניסיון, המעורבות והעבודה העצמית של חברי ההנהלה. בסופו של דבר, כשמגובשת אסטרטגיה חדשה, היא לרוב אסטרטגיה מעשית ונכונה יותר, וחשוב מכך - המחויבות של חברי ההנהלה אליה גדולה יותר, ולכן גם רב הסיכוי שהיא תיושם כהלכה.    

  • למידע על סדנאות פיתוח אסטרטגיה הלכה למעשה: ראו כאן (עמ' 9 בחוברת PDF)

נקודת חן

מקום טוב לפעילות ארגונית

מוזה - בית כפרי לכנסים ואירועים

מוזה | קיבוץ רבדים | 052-4269601 , 054-5985096 |  למידע נוסף

מה? בית קטן לכנסים ואירועים בסביבה ירוקה ובאווירה רגועה ומפנקת.
למה? בגלל השרות המקצועי והאדיב, הפינוקים הקטנים והמקום היפה והריחני.
למי? לחברה המחפשת פינה ביתית ושקטה לסדנאות וישיבות עד 65 אנשים.
כיבוד: ארוחת בוקר, ארוחת צהריים וכיבוד לאורך כל השהות - כלולים במחיר.
מחיר: 140 ש"ח לאדם ליום מלא. 

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "תזזית" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.