If you can't read this, an online version is available here

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

| גיליון מס. 12 |


שלום!
אנו שמחים לשלוח לכם גליון חדש של תזזית.
עלון זה מוגש כשרות לעוסקים בתחום משאבי האנוש וההדרכה.

תזזית נשלח אליכם אחת לחודשיים, ואינו מכיל פירסומות.
ההמלצות המופיעות בעלון מבוססות על טעמנו האישי בלבד.
נשמח לקבל תגובות, שאלות, הצעות והמלצות.

הנכם מוזמנים לבקר באתר שלנו,
לקרוא בו מאמרים ואת עלוני תזזית הקודמים,
ולקרוא ולהרשם, או לרשום אחרים, גם לעלון
לזוז - לעוסקים באסטרטגיה, שיווק וחדשנות.

קריאה מהנה!
צוות ZOOZ


פרופיל

קרא על מנהלים בתחום בחברות אחרות

שלומית לוי, מנהלת משאבי אנוש, קבוצת טלדור

  • מס' עובדים בחברה: 1,500 (כולם בישראל)
  • מס' עובדים במחלקת משאבי אנוש: 19
  • מתמקדים ב: שירותי IT - חומרה, תוכנה והנדסת תקשורת, ובנוסף מיקור-חוץ של תהליכים עסקיים (BPO).
  • אני בתפקיד: תשעה חודשים.
  • איך הגעתי לתפקיד: עסקתי באופן עצמאי בפיתוח מנהלים ובייעוץ ארגוני, וניהלתי מכון שעסק בפרוייקטים ייעוציים וחינוכיים. לפני 10 שנים נכנסתי לקבוצת פז ומילאתי תפקידים שונים בתחום, כולל מנהלת משאבי אנוש של בורגר ראנץ'. התפקיד הקודם שלי היה מנהלת משאבי אנוש בחטיבה של אמדוקס. יש לי תואר שני בפסיכולוגיה, והתמחות בהנחיית קבוצות.
  • אוהבת בתפקיד: את היכולת להיות שותף עסקי אמיתי בהנהלה ובארגון. את העובדה שמשאבי אנוש נותנים למנהלים כלים ותמיכה להשגת היעדים הארגוניים.
  • הכי קשה בתפקיד : למצוא את האיזון בין הצרכים הארגוניים לבין הצרכים של האנשים בארגון. אתגר נוסף בתפקיד הנוכחי שלי הוא המורכבות של התפקיד ושל הובלת צוות גדול להשגת היעדים.
  • המטרות שאני רוצה להשיג : לייצר בארגון שלנו, גם במבנה העסקי והארגוני של outsourcing, זיקה ארגונית משותפת. ברמה האישית - אני רוצה להמשיך ולהתפתח מקצועית בתחום משאבי האנוש ולא "רק" לנהל.
  • סדנאות אפקטיביות שעברנו: בפז, סדנאות טובות היו על שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיבים (סטיבן קובי). בטלדור, הסדנאות מותאמות במיוחד ותפורות לצרכים שלנו, עם דגש על שילוב של למידה בסדנא ויישום בפרוייקטים אמיתיים בעבודה.
  • סדנאות מיותרות לדעתי: לרוב, סדנא שעומדת בפני עצמה - מיותרת. סדנאות שהן חלק מתהליך, שבונות נדבכים ושפה משותפת, משיגות את המירב.
  • ספר מקצועי מומלץ: "להנהיג מכל הלב", של הווארד שולץ (על בניית רשת סטארבקס).
    ספר נוסף - המומלץ לנשים מנהלות - "הלהטוטנית", של דר' איילה מלאך-פיינס.
  • לתגובות: shlomitl@taldor.co.il

אנושומטריה

בדוק את רמת הביקוש בישראל למקצוע שלך

דו"ח משרות בחברת מנפאואר

  • מנהלי כ"א     | משרות פנויות כיום - 8 | מחפשי עבודה - 76 |
  • רכזי כ"א       | משרות פנויות כיום - 11 | מחפשי עבודה - 232 |
  • מנהלי הדרכה | משרות פנויות כיום - 6 | מחפשי עבודה - 68 |
    • מחפשי עבודה = מועמדים שפנו למנפאואר בחודשיים האחרונים ולא עברו השמה
    • נלקח מתוך מאגר מנפאואר, המעודכן לתאריך 23/1/2005 
    • המאגר מכיל גם מחפשי עבודה שמצאו עבודה אך טרם עדכנו את מנפאואר

ספרים רבותי

ספר שמומלץ לקנות למנהלים

שירות לקוחות / יהושע שטאובר / הוצאת יהושע שטאובר

נושא: שירות לקוחות
מסר: שירות לקוחות איכותי הוא מרכיב חיוני בהצלחה העסקית, ותהליכי ההטמעה של תפיסת שירות כזו הם מורכבים.
ערך: למד על תהליכי שיפור והטמעת שירות לקוחות בארגונים מובילים בישראל, גבש תובנות המתאימות למאפייני הארגון שלך, ובנה אסטרטגיה וכלים שיטתיים ליישומה.
קריא:
שימושי:
= מאוד מאוד = ככה ככה = לא ולא
להשיג: ibooks | גלובס
לרשימת ספרים מומלצים נוספים: ראה כאן.
למידע על סדנת שירות לקוחות מעל ומעבר: ראה עמוד 16 בחוברת סדנאות אסטרטגיה ושיווק.

כיכר אתרים

אתר ששווה לבקר בו

www.eiconsortium.org

אתר זה נועד לקדם את נושא האינטליגנציה הרגשית בארגונים. לשם כך הוא מוביל מחקרים בנושא, ומספק קווים מנחים להדרכה ופיתוח משאבי אנוש. נושא האינטליגנציה הרגשית זוכה באתר זה להתייחסות וליישומים נרחבים, בין השאר בתקשורת בינאישית, תפקוד תחת לחץ, מנהיגות ועוד. בנוסף, ניתן למצוא באתר דוחות ותיאורי מקרה על טיפוח אינטליגנציה רגשית בארגונים גדולים בעולם, וכן מידע והפניות למבחנים שונים הבודקים אינטליגנציה רגשית ויישומה במקום העבודה.

בחרנו להתמקד בקווים מנחים לטיפוח והטמעת כישורי אינטליגנציה רגשית בארגונים, שפותחו על ידי דניאל גולמן וקארי צ'רניס. לטעמנו, ההמלצות רלוונטיות לכל תהליך למידה והטמעה של מיומנויות אישיות ובינאישיות בארגונים, ולא רק  לכישורי "אינטליגנציה רגשית" במובן הצר יותר של המונח. ההנחיות כוללת 22 צעדים מומלצים ללמידה, המחולקים לארבעה שלבים עיקריים (פירוט מלא של ההנחיות מופיע במסמך Pdf זה):

  1. הכנת הקרקע : צעדים הקשורים להערכת צרכי הארגון וצרכי האנשים שבו וכן לבניית ותיאום ציפיות המשתתפים כתמיכה ללמידה הצפויה.
  2. לימוד: לרבות התבססות על למידה הכוללת תרגול והתנסות, נעזרת במודלים ברורים וחלוקה נבונה של הנלמד, ומספקת משוב ותמיכה ללומדים.
  3. הטמעת השינוי : בניית תמיכה בסביבת העבודה של הלמודים וכן תמיכה ארגונית כוללת ליישום הלמידה.
  4. הערכה : של מידת ההצלחה של השימוש בפעול של המיומנויות הנרכשות.

הפעלה קבוצתית

שיטה להפעיל אחרים

קבלת החלטות בקונצנזוס

  • הרעיון: קבלת החלטה פה אחד בנושא מורכב.
  • המטרה: לגבש תמיכה רחבה בהחלטה לקראת יישומה.
  • ההפעלה: בהמשך לתיאור של דיוני עומק לפתרון סוגיה מורכבת (במדור הפעלה קבוצתית בגיליון 11 של עלון תזזית), נציין שגם האופן בו מתקבלת ההחלטה בקבוצה, משפיע רבות על המחוייבות של חברי הקבוצה ליישום ההחלטה ועל התמיכה שלהם בה. החלטה סמכותית של המנהל, למשל, תטיל את מירב האחריות לביצוע ההחלטה עליו, בעוד החלטת רוב עלולה ליצור אצל חלק מהקבוצה (המיעוט המתנגד) יסודות להכשלת הביצוע ול"הוכחת צדקתם". הטכניקה של קבלת החלטות בקונצנזוס נועדה לבסס תמיכה מלאה בהחלטה לקראת יישומה, ולהתמודד עם כל התנגדות משמעותית עוד טרם קבלת ההחלטה.

    אופן היישום: כפי שתואר בגיליון הקודם, יש לערוך דיון ביתרונות ובחסרונות העיקריים של 2-3 החלופות הבולטות העומדות על הפרק. לאחר מכן, כל משתתף בוחר בחלופה הנראית לו בשלב זה (ניתן לעשות זאת על ידי מעבר פיזי לפינה בחדר בה תלוי תיאור החלופה, יתרונותיה וחסרונותיה).
    כעת יש להגיע להחלטה בקונצנזוס לגבי החלופה שתבחר. כלומר, גם אם יש אדם בודד שאינו מקבל את דעת הרוב, ההחלטה אינה מתקבלת. הצדדים השונים יכולים לדון בשיקולים המניעים אותם לתמוך בחלופה המסויימת, עד שכולם משתכנעים לתמוך בחלופה אחת, או מגבשים חלופה חדשה המקובלת על כולם.

    מספר נקודות חשובות שיעזרו להצלחה של קבלת החלטות בקונצנזוס:

  1. מתי זה מתאים?: כאשר יש לקבל החלטה מהותית שתשפיע על רוב המשתתפים, ושהצלחתה תלויה בתמיכתם. יש להתחשב גם במאפייני המשתתפים וביחסים הבינאישיים בקבוצה.
  2. תיאום ציפיות: חשוב להבהיר לפני תחילת התהליך את המנגנון של קבלת החלטות בקונצנזוס, ולהדגיש, מצד אחד - את הזכות הלגיטימית של כל משתתף להטיל וטו על החלטה, ומצד שני - את האחריות של המשתתפים להטיל וטו בזהירות ורק במקרים בהם הם באמת מאמינים שקיים הכרח מהותי בכך.
  3. זמן: קבלת החלטות בקונצנזוס דורשת זמן רב יותר, ויש לבצעה רק במקרים בהם לא נדרשת החלטה מיידית או דחופה.
  4. הנחייה: למנחה הדיון תפקיד מרכזי בתהליך קבלת החלטות כזה, מכיוון שנדרשת רגישות גם לתוכן הדיון וגם לדינמיקות הבינאישיות בקבוצה, בנוסף ליכולות הקשבה והובלה של הדיון.

מסדרונות החוק

הערות והארות על דיני עבודה

תשלום על-פי פסק דין - "ברוטו" או "נטו"?

  • עובד הגיש תביעה נגד מעבידו, שפיטר אותו, לתשלום הפרשי פיצויי פיטורים. העובד זכה בתביעתו ובית הדין פסק, שעל המעביד לשלם לעובדו לשעבר עוד 6,500 ש"ח כפיצויי פיטורים (יש לציין, כי שכרו הקובע של העובד לתשלום פיצויי פיטורים היה 18,000 ש"ח). המעביד שילם לעובד סכום זה, כאשר ממנו ניכה מס הכנסה בשיעור של 49%. לטענת העובד, הוא זכאי לתשלום הסכום שנפסק לזכותו כ"נטו", כלומר - על המעביד היה לגלם את סכום המס ולכן המעביד הוא זה שהיה חייב לשאת בתשלום המס.
    מי מהצדדים צודק במקרה שתואר?
  • תשובה: דרך המלך בנקיבת סכומי שכר עבודה ופיצויי פיטורים הינה נקיבתם בסכום ה"ברוטו", שעה שעל מעביד מוטלות חובות מכוח חוקים שונים לבצע ניכויים מאותו "ברוטו". הצדדים רשאים להתנות ולקבוע, כי העובד יקבל לידיו תשלום "נטו" ואז אכן יחולו תשלומי החובה השונים על המעביד ועליו החובה לגלם את הסכומים המשולמים לעובד.
    אולם, נקבע כבר, כי אין זה מקובל, כי בית-הדין יפסוק לגבי תשלום בסכום "נטו", שכן "שכר, פיצויי פיטורים ותשלומים אחרים של מעביד לעובד נקבעו לפני ניכוי מס ותשלומי חובה אחרים" (מתוך פסק-הדין: סופרשוק גרינברג (1992) בע"מ נגד רמי מאנה - ר' שבועון "דטהפקס" מס' 569). כל זאת - אם לא נקבע בפסק-הדין במפורש, אחרת.
    במקרה הנדון כאן, מדובר בתשלום של הפרשי פיצויים פיטורים העולים על ה"תקרה" הפטורה ממס. מאחר והעובד לשעבר לא המציא למעביד אישור אחר מפקיד השומה, הרי נהג המעביד כדין, שעה ששילם לעובד את סכום פסק-הדין "ברוטו", וניכה מתשלום הפיצויים שנפסקו לזכות העובד את ניכויי החובה במקור.

  • המדור נכתב ע"י מומחי דטהפקס - מרכז המידע הישראלי ליחסי עבודה שכר וחישובים.
  • למידע נוסף בנושאים אלה ניתן לפנות ל- mail@datafax.co.il
  • אתר דטהפקס: datafax.co.il

כן לציטוט

משפט שניתן להשתמש בו

"הצלחה חושפת בנו את חסרונותינו, כישלון - את מעלותינו"
פראנסיס בייקון

מתנה מדליקה

כשנגמרו הרעיונות למתנה מקורית למישהו שעובד עם חו"ל

שעון חובק עולם

המתנה: שעון קיר מעץ , המכיל חמישה שעונים  נפרדים המראים את השעה בחמישה מרכזי עסקים מסביב לעולם: תל-אביב, ניו-יורק, מוסקבה, הונג-קונג ולונדון.
מחיר: 249 ₪ בתוספת דמי משלוח.
להשיג ב: www.gimmick.co.il
 

הדרכה אפקטיבית

טיפ שיהפוך סדנא לאפקטיבית

יחסי ציבור פנים-ארגוניים

  • הבעייה: איך לתרגל שימוש בכלים של יחסי ציבור להעברת מסרים פנים ארגוניים?
  • הפתרון שלנו: בתחילת הסדנא, כל משתתף בוחר מסר שהיה רוצה להפיץ בקרב מנהלים ועובדים בארגון. בהמשך, נלמדים כללים לניסוח נכון של מסרים על פי עקרונות של יחסי ציבור. בנוסף, מוצגות הזדמנויות נפוצות לשימוש ביחסי ציבור פנימיים, ודרכים להפצת מידע בארגון, כמו למשל - ניצול סביבת העבודה כמרכיב בתקשורת הפנים-ארגונית.

    בעקבות זאת, מנסחים המשתתפים את המסרים אותם בחרו בתחילת הסדנא, ומגבשים תכנית להפצת מסרים אלו בארגון על בסיס העקרונות והכלים שלמדו. באופן זה, העקרונות הנלמדים והערך של השימוש בהם מקבלים ביטוי מוחשי במציאות של המשתתפים, וגוברת המוטיבציה של המשתתפים ליישם בפועל את הכלים שלמדו.
  • למידע על סדנת יחסי ציבור ותקשורת פנים-ארגונית: ראה עמוד 12 בחוברת סדנאות פיתוח מנהלים.
  • מאמר על החשיבות של יחסי ציבור פנימיים בארגון: מופיע כאן.

חדש ב-ZOOZ

סדנא טרייה מבית היוצר שלנו

ניהול אפקטיבי של ישיבות
איך לנצל בצורה הטובה ביותר את היתרונות של ישיבות

  • מיועד ל: מנהלים, עתודה ניהולית, ומשתתפים קבועים בישיבות.
  • המטרה: לרכוש כלים לניהול אפקטיבי של ישיבות.
  • התהליך: תהליך הלימוד בסדנא זו נחלק ל- 3: לפני הישיבה (מתי נקיים ישיבה? אילו הכנות נדרשות מצד מנהל הישיבה ומצד המשתתפים?), במהלך הישיבה (סוגי ישיבות וכלים לניהול של כל אחת מהן, התמודדות עם התנגדויות במהלך ישיבה, ועוד), ולאחר הישיבה (ביצוע מעקב החלטות, עדכון המשתתפים).
  • היתרונות: על מנת להגביר את האפקטיביות, משולבות בסדנא 2-3 ישיבות אמיתיות של המשתתפים, המדגימות כיצד יש להשתמש בכלי ניהול ישיבה וממחישות את התועלות של שימוש נכון בכלים הנלמדים.
  • מידע נוסף: ראה עמוד 14 בחוברת סדנאות פיתוח עובדים.

מזון למחשבה

מקום טוב לארוחה עסקית

אודאון - Odeon

הסדנאות 4, הרצליה פיתוח | 09-9569567 |
הארבעה 10, ת"א | 03-5628868 | מידע נוסף
עיצוב:
אוכל:
שרות:
= מעולה = סביר = גרוע
מה? מסעדת המבורגרים ובשרים, מקום גדול באווירה צעירה ועכשווית, פתוח 24 שעות.
למה? לארוחות משותפות של מנות ראשונות ובשר, ול"המבורגר היומי" המיוחד והמשתנה כל יום.
העיסקית: מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח (52/63/78 ₪ - לפי סוג המנה העיקרית).
ראשונות: שרימפס פריך בלימון וג'ינגר, נקניקיות מרגז עם חרדל דבש, קרפצ'ו עם אגסים ועוד.
עיקריות: הבשרים מוגשים בציר בשר ויין אדום. וגם - אנטריקוט, פילה ספיריבס, ניוקי בטטה עם כבדים.
המחיר: 52/63/78 ₪ לארוחה עסקית. א'-ה' 12:00-18:00, שישי עד 16:00.

מופק ע"י ZOOZ הדרכה אפקטיבית | 09-9585085 | training@zooz.co.il | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "תזזית" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.