תמונת אווירה

יצירת קשר

נשמח לעמוד לרשותכם גם בדרכים הבאות: מייל: [email protected] טלפון: 09-9585085 פקס: 09-9582665
כתובת: זוז שיווק בע"מ,
מוהליבר 1/58 הרצליה 46328

חדשנות בענף המזון בישראל

מוצרים מפתיעים שפותחו בעזרת תהליכי חדשנות שיטתית

התפרסם בעלון ענף המזון של במכון היצוא, ב- 24 לספטמבר 2005
מאת: ארי מנור, מנכ"ל ZOOZ

התנאים הראשוניים בישראל אינם מתאימים להצטיינות בתחום המזון. הצריכה המקומית קטנה למדי (פחות מ-7 מיליון תושבים), והיצוא של מזון מישראל קטן אף יותר. מוצרי מזון ישראליים נתפסים בעולם המערבי בייחוד כמוצרי נישה - לשוק המזון הכשר או לחנויות טבע. אין לישראל גבולות יבשתיים עם ארצות מערביות, ועלויות ההובלה, שכר העבודה הלא נמוך בישראל, ויכולת הייצור המוגבלת - מקשים כולם על יצוא מוצרי מזון מישראל במחיר תחרותי.

לכן, מפתיע לגלות שבישראל קיים מגוון רחב מאוד של מוצרי מזון (גם בהשוואה לארצות מערביות אחרות), ושמוצרים חדשניים מופיעים כמעט מידי יום על המדפים ברשתות המזון. לקצב החדשנות המואץ בישראל תורמים מספר גורמים:
  • תחרותיות גבוהה: ענף המזון בישראל עבר תהליך של ריכוזיות, ונשלט כיום בידי 4-3 תאגידים גדולים (תנובה, אסם, שטראוס-עלית, תמ"י-תלמה-יוניליבר), המתחרים ביניהם חזיתית בעוצמה רבה. מוצרים חדשים מהווים את לב התחרות, ומפותחים כל שנה (או אפילו - כל עונה) על ידי כל מתחרה. עדות לכך הם מוצרים בסדרות מוגבלות, המפותחים במיוחד עבור עונה או חג מסויים. לדוגמא - טעמים ייחודים של גלידת חורף, או יוגורט בטעם תפוח בדבש (לכבוד ראש השנה היהודי).

  • חשיפה לחו"ל: כניסה של חברות רב-לאומיות לישראל בעשור האחרון הגבירה את התמקצעות, וגם העלתה את הריכוזיות ואת התחרות של מובילי הענף. אסם הפכה להיות אסם-Nestle, והגלידות שלה מתחרות בגלידות שטראוס הנהנות מחסות Unilever. החברות הרב-לאומיות הביאו עימן לישראל מוצרים חדשים רבים, וחשוב מכך, שיטות ייצור מתקדמות ותהליכים מובנים לניהול החדשנות.

  • עוצמה טכנולוגית: ישראל נחשבת כמדינה בעלת כוח-אדם טכנולוגי מעולה, והמהנדס הישראלי הטיפוסי נחשב כבעל יכולות אלתור גבוהות. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בתעשיות ההייטק והביוטכנולגיה המתקדמות של ישראל, אלא אף בענף המזון הישראלי. לדוגמא - טבעול, חברה ישראלית שפיתחה ומייצאת כעת בהצלחה עשרות סוגים חדשים לעולם של מוצרי מזון צמחיים דמויי בשר (שניצלים, נקניקיות, המבורגרים, ועוד), תוך שימוש בטכנולוגיות ייצור חדשות לחלוטין. דוגמאות נוספות: המכון הוולקני בישראל - המפתח זנים חדשים של גידולים חקלאיים, וחברות start-up מקומיות שפיתחו טכנולוגיות אריזה מתקדמות.

  • קמעונאות בינלאומית: רשתות ישראליות גילו בשנים האחרונות שהשוק המקומי קטן מדי, והחלו להתפשט ולפתוח סניפים בחו"ל. הראשונים לעשות זאת בהצלחה היו רשתות אופנה ישראליות, שפתחו סניפים באירופה ובמזרח הרחוק (Kenvelo, Castro, Fox, ועוד). בתי-קפה (שהינם פופולריים מאוד בישראל) הולכים בעקבותיהם. הסנונית הראשונה - Max Brener, כבר פתחה סניפים בארה"ב ובאוסטרליה. מדובר ברשת ייחודית של בתי-שוקולד (מעין בית-קפה שמגישים בו בעיקר קקאו ומשקאות שוקולד מסוגים שונים, קונספט המצליח מאוד בקרב צעירים).

  • כלי חשיבה: סיבה נוספת לחדשנות הרבה בישראל בתחום המזון, נובעת משימוש בשיטה ייחודית שפותחה בישראל. השיטה, הנקראת חשיבה המצאתית, מאפשרת לנבא באופן שיטתי איזה מוצרים חדשים יופיעו בשנים הקרובות. בסדנאות הנערכות בשיטה זו מועלים תוך ימים אחדים מאות רעיונות ישימים לחידושים במוצרים ובאריזות.

להלן מספר רעיונות שיושמו בהצלחה, בעקבות סדנאות שהעברנו בחברות מזון ישראליות

  • נקניקיות מנה-מנה של טיב טירת-צבי טיב טירת-צבי - נקניקיית מנה-מנה: נקניקיות ארוזות בשרוולי ניילון, כל אחת בנפרד (4 נקניקיות) או ארוזות בזוגות (4 זוגות), ומיועדות להכנה קלה במיקרוגל. גם ילדים יכולים לתלוש שרוול אחד עם נקניקייה או שתיים, ולחמם בעצמם את המנה במיקרוגל. שרוול הניילון נפתח בטכניקה מיוחדת, תוך כדי חימום ומונע מהילדים להיפגע מהחום.

  • סלט שקשוקה - סלטי שטראוס סלטי שטראוס - סלט שקשוקה: שקשוקה היא חביתה מזרחית, שמכינים לרוב מעגבניות, תבלינים וביצים תוך בישול על אש קטנה זמן ממושך. הסלט החדש מאפשר להכין שקשוקה ביתית בקלות ובמהירות. מדובר תערובת שקשוקה אותה יש למזוג למחבת, להוסיף ביצים, ולהגיש לאחר 5 דקות בישול. מוצר זה תומך במיצוב של סלטי שטראוס כסלטים העונים לטעם הישראלי, ונבחר כאחד הרעיונות המובילים בסדנה לאחר שהתברר שניתן לפתחו בשטראוס מיידית ובקלות יחסית.

  • שלגוני בארץ - גלידות שטראוס גלידות שטראוס - שלגוני בראץ': שלגון לילדים בטעם טופי וניל, עם השפתיים, שהן הצורה המזוהה ביותר של המותג בראץ'. גלידת שטראוס קיבלה את הזיכיון של בובות בראץ (Bratz), המככבות במצעד צעצועי הילדים. המוצר נמכר עם 3 אריזות שונות, כאשר על כל אריזה בובה אהובה שונה. המוצר מוצע למכירה גם במאגדת הכוללת מתנה - מדבקות זוהרות של בראץ'. לצד רעיון זה לשלגונים פותחו ויושמו רעיונות נוספים לחבילות גלידה, בשיתוף עם לוואצה (גלידת אספרסו Lavazza) ודנונה (גלידת יוגורט Danone).

לסיכום, למרות גודלה ומרחקה הגיאוגרפי, מהווה ישראל כור היתוך מעניין ופורה לרעיונות חדשניים בתחום המזון. לכן, אם אתה מחפש מוצרים מפתיעים באמת (או שיטות לפיתוח מוצרים אלה) - ייתכן שכדאי לך לחפש בישראל.

חדשנות שיטתית

מעוניינים לפתח מוצרים או שירותים חדשים?
צרו איתנו קשר: 09-9585085, [email protected].