If you can't read this, an online version is available here

ZOOZon

מופק על ידי ZOOZ  ייעוץ והדרכה | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

  | גיליון מס. 12 |

 
שלום!

אנו שמחים לשלוח אליכם את הגיליון השניים-עשר של מאזניים.
העלון נשלח לאלפי משרדי עורכי דין בישראל,
כשרות חינם מידי חודש, ואינו מכיל פרסומות.

בעלון תמצאו פינות מתחלפות קצרות במגוון נושאים, לרבות:
ראיון עם דמות מעניינת מעולם המשפט, כללים לניהול ושיווק יעיל, מגמות עסקיות חדשות,
דיווח על פעילות פרו-בונו, עדכוני חקיקה בתחום האתיקה, ועוד.

השתדלנו לקצר, מתוך הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה.
למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.
אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.

קריאה מהנה!
עו"ד עדי גולן, מנהלת תחום עורכי דין, ZOOZ.

 

אחד על אחד

ראיון אישי עם דמות מעולם המשפט

אבי אזולאי, מנכ"ל, COMPASS - ייעוץ להבראת חברות בקשיים

  • מתמחים ב: ליווי חברות בקשיים, תכניות הבראה, נקיטת פעולות וצעדים טרום הליכים משפטיים ובליווי במסגרת הליכים משפטיים, לרבות ניהול מיוחד מטעם בית משפט.
  • היסטוריה: את דרכי המקצועית התחלתי כעוזרו של מר שאול אייזנברג, במסגרת התפקיד שימשתי מנהל ומפקח על פרויקטים שונים בחטיבת הסחר הבינלאומי של קבוצת אייזנברג; מאז עבדתי כמנכ"ל של חברות ומפעלים שונים ביניהם: אריחי יטל בע"מ, חב' "סולכור" מקבוצת "כור", בעבר - מנכ"ל חב' ש.ל.א יועצים (חברת הייעוץ מקבוצת "האפט את האפט שטראוס לזר רו"ח"). היום אני מנכ"ל חברת COMPASS וכן מנכ"ל ובעלים של חברת הייעוץ הכלכלי בי אנד איי יועצים. אני בעל תואר ראשון ושני בכלכלה (אוניברסיטת תל-אביב).
  • שרותי עזר לעורכי דין: חוות דעת לבתי משפט בנושאים מסחריים -כלכליים, סכסוכים, הערכת ראשי נזק וכיוצ"ב, וכן כמובן ייעוץ בענייני תיקי פש"ר, וחשוב לציין הן טרום ההליכים המשפטיים (בנקיטת צעדים שלפני) והן במהלך ההליכים המשפטיים לרוב כנושא תפקיד ("מנהל מיוחד").
  • הכי אוהב בתפקיד: את האתגר כמובן. כשמדובר בהבראת חברות וכשבחלק מהמקרים מועבר אליי תיק בו הנוגעים בדבר אינם צופים סיכויים להשבת החברה לפעילות ותהליך לא ארוך במיוחד מצליח להבריא חברה ולהשיב אותה לפעילות מלאה או אפילו חלקית, כמובן שהסיפוק המקצועי רב וגם הסיפוק החומרי ביחד איתו.
  • הכי קשה בתפקיד: התסכול במקצוע מתרכז במקרים בהם אני בא במגע עם גורמים שונים למען הגעה עימם להסכמות תוך התחשבות מקסימאלית באינטרסים שלהם, ואותם גורמים פועלים בחוסר רציונאליות מוחלטת ובעירוב אמוציות מיותרות שלמעשה פוגעים באינטרסים הכלכליים שלהם. מצב זה נובע הן מחוסר הבנה לעיתים של הפוזיציה של הגורמים והן מאמוציות. כמובן שמצבים שכאלו יקרו במיוחד בקרב גורמים המנוהלים ברמה מקצועית לא גבוהה, למשל נושים של חברה מסוימת אשר עלולים לאבד את כל כספם ובאם יועילו לקבל החלטות רציונאליות מהירות עשויים לקבל לפעמים 80% מכספם; וחוסר הסכמה מצידם למהלכים מסוימים מוביל אותם לאובדן כספי מלא. אין סיפוק בלומר "אמרנו לכם". מובן שמצבים כאלו נמנעים ככל שהגורם מקצועי (משוכלל) יותר ומיוצג ע"י אנשים מקצועיים שהתקשורת עימם מהירה ותכליתית יותר.
  • החזון שלנו: משרד הייעוץ נמנה כיום על המובילים מבין המשרדים המתמחים בתחום הבראת חברות, חוות דעת מומחה לבתי משפט, וליווי חברות בהליכי רכישה/מכירה ומיזוגים. המעמד הזה הושג מתוך חזון להתרכז בתחומים אלו בהן נדרש ניסיון מעשי רב במגוון ענפי מסחר ותעשייה ובמיוחד מהצורך לצבור ניסיון רב גם בפלטפורמה המשפטית, הן מבחינת הבנה מעמיקה בהליכים הרלבנטיים והן מבחינת הופעות ביהמ"ש. זאת כאשר למעשה החל משרד הייעוץ דרכו לפני כ 12 שנים כזרוע הייעוץ של משרד רו"ח האפט שטראוס לזר שעיקר עיסוקו היה אז בהערכות שווי ותכנון עסקי לפירמות.
  • סיפור על תיק שונה ומעניין שהיה לכם: הבראת רשת המרפאות הפרטית "אריאל". לאחר שנקלעה לקשיים וחובות כבדים פנה אלינו מנכ"ל רשת "אריאל" בבקשת ייעוץ. מאחר והפנייה לייעוץ הייתה מאוחרת והיה ברור כי החברה על סף הגבלת חשבונותיה בבנק, הכנו תוכנית הבראה שנועדה ליישום במסגרת הליך משפטי בלתי נמנע. ולכן, בחרנו להוביל את החברה להליך פירוק (ולא הקפאת הליכים מחוסר זמן ותקציב) תוך שיתוף פעולה עם מספר נושים של החברה. לחברה ניתן צו פירוק (בידי השופטת ורדה אלשייך) במסגרתו מונינו על ידי ביהמ"ש לנהל החברה במסגרת תוכנית הפעלה "אגב פירוק". החברה המשיכה פעילותה במסגרת הליך הפירוק ובתוך 21 יום ממתן הצו הצלחנו להביא לאישור ביהמ"ש את מכירת החברה לקבוצת "שורש". הליך ההבראה והמכירה הכניס לקופת הנושים למעלה מ 30 מיליון ש"ח מחובם בשעה שההערכות להחזר בפירוק החברה ללא הפעלה ומכירתה היו מניבים כ 5 מיליון ₪. הסיפוק נובע מהעובדה שעל אף שמתחריה של החברה שאפו להפריע לחברה לחזור לפעילות בדרכים שונות, המהירות שבה שבה החברה לפעילות מנע מהם זממם. ובאשר לבעלי החברה, הרי שחלקם העיקרי של החובות שרבצו עליו באופן אישי הוחזר, ובעזרת פעולות נוספות במישור האישי מוזער הנזק למינימום נסבל, וכיום הוא שב לפעילות עסקית כיזם ופעיל.
  • טיפ לעורכי דין: לעורכי דין העוסקים בתיקי פש"ר אמליץ: להיעזר (איך לא) בייעוץ כלכלי מתמחה בתחום למען מקסום קופת התיק מהבראת ומכירת נכסיה הכלכליים של החברה, שעל פי רוב שווים גדול בהרבה משווי הנכסים הפיסיים שלהם המועמדים למכירה בפירוק קונבנציונאלי. מובן שגם שכר טרחתם של עורכי הדין ייגזר בהתאם לתוצאה. בנוסף, כאשר פונה לעורך דין בעל חברה בקשיים המבקש ממנו ייעוץ לקראת בקשות פירוק הצפויות להיות מוגשות לו, אין העו"ד יכול להצילו מבקשת פירוק "עוינת" שכזו, ואף לא למנות עצמו כמפרק. אולם, באם ישלב גורם מקצועי כלכלי בתחום שילווה את החברה לקראת הליך שכזה בימים הנותרים עד הגשת בקשה כזו, עשוי הליך הפירוק להפוך להיות "ידידותי".
  • לעורכי הדין העוסקים בתחום המסחרי וליטיגציה אמליץ: להשתמש בחוות דעת כלכליות מיועץ מנוסה בהופעות, וזאת על אף נטייתם הראשונית של עורכי דין לחסוך מתקציב לקוחותיהם. חוות דעת שכזו עשויה להבהיר לבית המשפט מודלים כלכליים לא בהירים לעיתים בהם עושים שימוש כלכלנים ורו"ח, ולבסס הסבר כלכלי ב"גובה העיניים". במקרה כזה, מודלים כלכליים המסבירים טיעון מסוים מקבלים קשב והבנה רבה על פשטות ההיגיון שבהם. חוות דעת כזו תומכת ולפעמים מאפיינת אסטרטגיה משפטית, ולרוב תגדיל את סיכויי הזכייה כמו גם את הסכומים הנפסקים, ואף תחסוך זמן עבודה רב לעורך הדין.
  • ספר מומלץ: אני אמליץ לקרוא דווקא איזה רומן טוב על פני ספר מקצועי המדריך לעשות צעד אחר צעד , משהו כמו האפיפיורית יוהנה למשל, שגם בו מדובר בקשיים ועל הדרך שבה בוחרת יוהנה להתגבר עליהם ובאופטימיות. נראה לי שזה יהיה משכיל בהרבה על פני המדריכים.

 


בדיקה אלמנטרית

בחן את עצמך ואת המשרד שלך

אלמנט המים - ניהול המשאב האנושי

לפי תפיסת הניהול ההוליסטי, קיימים חמישה יסודות המאפשרים פיתוח של עסק מאוזן וצומח.
מדור זה מאפשר לך לבחון את העסק שלך לגבי אלמנט שונה בכל פעם.


האם אתה מצליח לפתור בעיות ולהוביל שינויים בהצלחה במסגרת העבודה שלך?
(סמן את התשובה הנכונה)

כן       חלקית       לא 


"כדי להזיז הר ממקומו, עליך להתחיל עם האבנים הקטנות ביותר" (חוכמה סינית)
 
את הציטוט המופלא הזה קבלתי השבוע ב-sms מחבר טוב, ועיני אורו. מדוע? כי במשפט הקטן הזה טמונה משנתי כולה ביחס לטיפול בכשלים ובעיות. ואולי זו ההזדמנות לפרוש אותה בפניכם.

 

חמישה שלבים עלינו לעבור כבני אנוש בבואנו לטפל במצוקות, בעיות, כשלים ומקומות תקועים בחיינו. וכשם ששלבים אלו מתרחשים בחיים, כך עליהם להתרחש גם בעסק:
1. להכיר בבעיה
2. להכיר באחריותנו האישית לבעייה זו (להרחבה ראו המלצת קריאה כאן)
3. להחליט שאנו רוצים לפתור את הבעיה (בשלב זה - כאמירה בלבד)
4. להכשיר את עצמנו לקראת דרך/מסע לטיפול בבעיה.
5. לעשות - לאט, בנחת, בנחישות!!! 

 

נשמע מאוד פשוט, בסה"כ לעבור חמישה שלבים. אבל מי כמונו יודע, שזה לא ממש פשוט, גם אם עשינו את כל הדרך המתוארת (שאגב אני מזמינה אתכם לעשות בכל תחום בחיים בו אינכם מרוצים מהמצב), עדיין קשה ליישם זאת.

 

למה? כי בדרך כלל הפיתרון אינו קל ומיידי. פתרון יעיל דורש זמן, מחשבה, והירתמות טוטאלית לעשייה. אבל לרוב אין לנו זמן ואנו לא סומכים על עצמנו, כי אנו פוחדים... בגלל שיש לנו "חסמים" (להרחבה ראו כאן)

 

ובכל זאת, קוראים יקרים, אל פחד, אל חשש. גם אם הדרך נראית ארוכה ומסובכת... פשוט התחילו מדבר אחד קטן, אבל עשו אותו טוב ונכון, וראו כמה נפלא הכל יתחיל לפעול, כמו מערכת של גלגלי שיניים משומנת היטב, גלגל אחד מתחיל לנוע והוא מניע אחריו את כל השאר. נשמע טוב מדי? אתם צודקים... זה באמת נשמע טוב מדי.. אבל משום מה, וזה היופי בתהליך המתואר... זה פשוט קורה.

 

לא מאמינים? אז בואו נדגים תהליך כזה:
 

 הבעיה : ניהול זמן כושל
 

1. בחרו תחום אחד בעסק שאינו משביע רצון (נסו להתמקד בבעיה ספציפית והגדירו אותה)
"התחום המסומן כבעייתי בעסק הוא ניהול זמן לקוי, ובאופן ממוקד - מחסור בזמן לעבודת ניהול, עקב התעסקות בלתי פוסקת בעשייה יומיומית של העסק".

 

2. נתחו אותו וקחו אחריות על התנהלותו הכושלת– אנא כתבו בפניכם בכתב יד ברור את התיאור המדויק של הבעיה וכיצד אחריותכם האישית באה לידי ביטוי בה.
"העסק שלי מתגלגל מיום ליום, ואני עסוק בעיקר בעבודה השוטפת. הדבר גורר חוסר בניהול יעיל שלי, של עובדי ושל הלקוחות. אך החמור מכל הוא שאינני מוצא זמן לחשוב על העסק לטווח הרחוק. בנקודה זו אני חייב למצוא פיתרון אשר יתבסס על ניהול זמן אישי יעיל יותר. זהו הכשל שלי ולא של אף אחד אחר".

 

3. קחו לכם זמן (מספר ימים) והחליטו ביניכם לבין עצמכם האם אתם באמת רוצים לפתור את הבעיה (אם התשובה לשאלה חיובית, המשיכו לשלב הבא, ואם לא, המתינו עד אשר תרגישו באמת צורך לטפל בה, או לחילופין בחרו בעיה אחרת)

"חלף שבוע, אני קורא מדי יום את מה שכתבתי ואני מוחלט וסגור עם עצמי לעשות מעשה על מנת למצוא פיתרון. לטובת הענין אפנה באופן יזום וקבוע חצי יום (משעה 09:00 ועד 13:00) פעם בחודש, לתכנון אסטרטגי ארוך טווח של העסק שלי".

 

4. סמנו את הדרך לטיפול בבעיה – ויידעו מראש את כל הנוגעים בדבר על כוונותיכם.
"אני מסמן מראש ביומן, מהיום ועד סוף השנה- חצי יום שאינני בעסק. זה יהיה כל יום א', בשבוע הראשון לכל חודש. אדאג שהעובדים ידעו על כך מראש ויוכלו להתארגן בהתאם וכן ארגיל את הלקוחות לא לחפש אותי בזמן זה".


5. ועתה לעשייה עצמה- חצי יום בחודש במיועד לניתוח, הכנת תוכניות ואסטרטגית ביצוע פתרונות לעסק. לבד או בצירוף עובד/חבר/יועץ עליו אתם סומכים.
"ביום זה אני יוצא לבית הקפה החביב עלי במיוחד על חוף הים, נהנה מהרגשת החופש ומפנה את ראשי לחשיבה על איך? מה? ולאיזה כיוון אני מעוניין להוביל את העסק שלי? לישיבה זו עם עצמי אני מצרף את אחי- בחור יצירתי וחכם במיוחד (כך, אגב, אני מרוויח גם זמן איכות איתו)."

 

 זה הכול. די פשוט.


פתאום יש זמן וזה בסדר, יש מחשבה, יש אפשרות לטפל בדברים ויש אופק מתוכנן.
ואז לאט לאט, הדברים יתחילו לקרות צעד אחר צעד , כי עצם החשיבה, התכנון, ריכוז המשאבים האישיים יגררו שיפור/שינוי/תיקון של דבר אחד קטן בכל חודש. ועל זה נאמר בבודהיזם:"אין משימה גדולה וקשה שאי אפשר לפרק למשימות קטנות וקלות".בהצלחה!

כתבה: אורלי אדלר-ניזרי, מנהלת ZOOZon.



תרגום משפטי

מילון עזר למונחים משפטיים

איך אומרים באנגלית...?


נושה = Creditor

הקפאת הליכים = Suspension of Proceedings

בדיקת נאותות = Due Diligence

פרוק חברה =  Corporate Liquidation

הבראת חברה = Corporate Rehabilitation
 

  • מאמרים נוספים לבעלי עסקים קטנים: כאן

כשהייתי עו"ד

מחשבות ותהיות על המקצוע

כשהייתי עורכת דין לא היה לי קל, וכשעברתי לכתוב עלון לעורכי דין נהיה לי עוד יותר קשה,
אז עכשיו אני לוקחת הפסקה מהכתיבה, ומאחלת לכולכם בהצלחה!

ובינתיים, מי שמעוניין בטיפים לניהול המשרד שלו, מוזמן להירשם בחינם לעלונים האחרים שמוציאה ZOOZ:

  • זוזון - לעצמאים, לבעלי מקצועות חופשיים, ולבעלי עסקים קטנים
  • לזוז - לעוסקים באסטרטגיה שיווק וחדשנות
  • תזזית - לעוסקים בשאבי אנוש והדרכה

 


מופק ע"י ZOOZ ייעוץ והדרכה | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "מאזניים" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.