If you can't read this, an online version is available here

ZOOZon

מופק על ידי ZOOZ  ייעוץ והדרכה | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

  | גיליון מס. 03 |

 
שלום!

אנו שמחים לשלוח אליכם את הגיליון השלישי של מאזניים.
העלון נשלח לאלפי משרדי עורכי דין בישראל,
כשרות חינם, מידי חודש, ואינו מכיל פרסומות.

בעלון תמצאו פינות מתחלפות קצרות במגוון נושאים, לרבות:
ראיון עם דמות מעניינת מעולם המשפט, כללים לניהול ושיווק יעיל, מגמות עסקיות חדשות,
דיווח על פעילות פרו-בונו, עדכוני חקיקה בתחום האתיקה, ועוד.

השתדלנו לקצר, מתוך הנחה שזמנכם יקר והמלאכה מרובה.
למעוניינים בהרחבות הוספנו קישורים למאמרים ולמידע רלוונטי.
אנו מקווים כי תמצאו את העלון שימושי. נשמח לקבל תגובות והצעות.

קריאה מהנה!
עו"ד עדי גולן, מנהלת תחום עורכי דין, ZOOZ.

 

אחד על אחד

ראיון אישי עם דמות מעולם המשפט

עו"ד מייק אבנר, סמנכ"ל בכיר, מזכיר חברה ויועץ משפטי ראשי בקב' שטראוס,
חבר הנהלה ומנהל תחום האחריות החברתית בקבוצה. 

  • מספר עובדים בחברה: 10,000.
  • תחומים במחלקה המשפטית: למעשה כמעט כל תחומי המשפט, החל מחברות וניירות ערך, עסקאות רכישה ומיזוג, חוזים מסחריים, הגבלים עסקיים, קניין רוחני, וכלה בדיני עבודה ובנדל"ן. לקבוצת שטראוס אין מחלקה משפטית - חלק ניכר מהעבודה נעשית על ידי באופן אישי וחלקים אחרים אני מעביר לטיפול משרדים חיצוניים בהתאם לתחומי המומחיות שלהם.
  • אני בתפקיד: קרוב ל- 14 שנה. 
  • איך הגעת לתפקיד: התחלתי בחברת "עלית" אליה הצטרפתי יחד עם המנכ"ל דאז. מאז אותה תקופה, התפקיד התפתח והתעצם והוא כולל היום אחריות בתחום המשפטי לכלל הפעילויות של קבוצת שטראוס בישראל ובחו"ל (כ- 45% ממחזור הקבוצה הוא בחו"ל, בעיקר במרכז ומזרח אירופה, ברזיל וארה"ב.
  • הכי אוהב בתפקיד: את הקשר עם האנשים - מנהלים ועובדים בחברה, דירקטורים, שותפים עסקיים ורשויות; משא ומתן, גיבוש וביצוע עסקאות בינלאומיות; את השילוב של משפטים ועסקים; את ההשתייכות לחברה מצליחה הנמצאת בתהליך הפיכתה לחברה גלובאלית מבלי לזנוח את שורשיה הישראליים; ואת הטיפול בתחום האחריות החברתית.
  • הכי קשה בתפקיד: אני מניח שזו נחלתם של רבים מעורכי הדין והיועצים המשפטיים - עומס העבודה והמשימות אשר מחייבים השקעת זמן רב, לעיתים תוך ויתור על תחומי עניין אחרים.
  • מטרות שאני רוצה להשיג בתפקיד ובחיים: להיות גורם משמעותי ומשפיע בקביעת דרכה של קבוצת שטראוס, ולתרום לקהילה.
  • באילו השתלמויות מקצועיות אתה משתתף? אני מקפיד להתעדכן בהתפתחויות בעולם המשפט באמצעות אתרי אינטרנט, וספרות מקצועית. מדי פעם אני משתתף בהשתלמויות משפטיות, בעיקר בשני תחומים: האחד ממשל תאגידי - הכולל נושאים הקשורים בעבודת הדירקטוריון ומזכירות חברה, והשני תחום ניירות ערך.
  • סיפור שונה ומעניין שהיה לנו: במהלך משא ומתן לרכישת חברה משפחתית בחו"ל, בסיטואציה של תחרות לרכישת החברה מול חברה מתחרה לנו, הושבנו את כל ששת בני המשפחה- שני הורים מבוגרים וארבעה ילדים, על שלל עורכי הדין שלהם והמתורגמנים, בחדר ישיבות במלון בחו"ל, ולא הרשינו לאף אחד לעזוב את החדר במשך יום שלם עד לשעת לילה מאוחרת בה סיימנו את המו"מ סגרנו מחיר וחתמנו על חוזה.
  • טיפ לעורכי דין:  השקפת העולם שלי היא להיות Deal Makers, not Deal Breakers. כלומר; לשאוף למציאת המכנה המשותף בין הצדדים לעסקה, למצוא פתרונות יצירתיים ויעילים, והכול מתוך שיתוף פעולה וכבוד הדדי.
  • ספר מומלץ:  אני אישית מאד אוהב לקרוא רומנים. שניים שקראתי לאחרונה: "צילה של הרוח" מאת קרלוס רואיס סאפין ו"דמי מפתח" מאת יהלי סובול. הראשון הוא רומן היסטורי המתרחש בברצלונה ועוסק בעלילות אנושיות ובקסמם של ספרים, והשני הינו רומן אודות אנשים רגילים, אשר תסבוכת משפחתית גורמת להם לסטות ממסלול חייהם הנורמאלי.

 

  • לתגובות: [email protected]
  • מעוניינים להתראיין? : צרו קשר
  • למידע על סדנת משחקי חשיבה - ניהול תחת לחץ: ראה כאן (עמוד 18 בחוברת PDF)

בדיקה אלמנטרית

בחן את עצמך ואת המשרד שלך

אלמנט העץ - ניהול תקשורת שיווקית

לפי תפיסת הניהול ההוליסטי, קיימים חמישה יסודות המאפשרים פיתוח של עסק מאוזן וצומח.
מדור זה מאפשר לך לבחון את העסק שלך לגבי אלמנט שונה בכל פעם.


האם אתה נעזר בעסקים משלימים?
(סמן את התשובה הנכונה)

כן       חלקית       לא 


"לא טוב היות האדם לבדו..." (בראשית ב', י"ח)

בעסקים גדולים וארגוני ענק, עשרות (אם לא מאות) בעלי תפקיד שונים מוצאים זמן להתייעץ, לשתף, להתחבט בבעיות, לקבל החלטות במשותף ולהוציא את אותן החלטות לפועל. לעומת זאת, בעסקים קטנים, בעל העסק (גם אם יש לו מספר עובדים מצומצם) הינו "זאב בודד".

עורכי דין, כבעלי מקצועות חופשיים אחרים, ניצבים בצמתים רבים במהלך הקריירה, מול בדידותם, הבאה לידי ביטוי בכמה מישורים:

  • יכולת שיתוף מוגבלת: אין את מי לשתף בלבטים ובשאלות
  • אחריות אישית: קבלת ההחלטות נעשית לבד
  • עשייה רב תחומית: הדאגה לכלל תחומי העסק מוטלת על הכתפיים של אדם אחד

כתוצאה מאלה, עורכי דין רבים מוצאים את עצמם עייפים, מותשים ועם סימן שאלה גדול מאוד: "בשביל מה אני צריך את זה בכלל?", או לחילופין עם אמירה בסגנון: "נמאס לי, אין לי יותר כוח". הקושי בלעשות את כל הפעולות לבד - לחשוב, להחליט, לבצע - מותיר את האדם העומד בראש העסק מרוקן ותשוש.

איך יוצאים מזה?


ישנן דרכים רבות ומגוונות ליציאה מ"הבדידות" העסקית. חלקן מבוססות על עבודה אישית, חלקן על מפגשים ולמידה משותפת, וחלקן על גיוס שותפים.

אחת הדרכים אותה אני מקדמת כל העת ומאמינה בה בכל ליבי היא - "מיתוג משותף". דרך זו מאפשרת את קיום ה"לבד" לצד ה"ביחד". היא מאפשרת לעסק להמשיך להתפתח באופן עצמאי, אך במקביל להיתמך באנרגיה, במשאבים וביכולות של אחרים.

"מיתוג משותף" - הינו חיבור חלקי בין מספר עסקים הפונים לאותם קהלי יעד, ומשלימים זה את זה לכדי ישות קיומית אחת: מעודדת, חזקה ומקדמת. באמצעות חיבור זה ניתן לפתח מותג המשותף לכלל הצדדים, המקדמים רק אותו, או מקדמים אותו במקביל לקידום העסק הרגיל שלהם.

יתרונות ההתחברות ויצירת המותג המשותף:

  • יותר מוחות לחשיבה עסקית
  • יותר משאבים, יכולות ותכונות
  • יותר לקוחות
  • יותר כסף לשיווק
  • ובעיקר... יותר חדוות עשייה והנאה

דוגמא ל"מיתוג משותף":
עורך דין לדיני משפחה, מגשר, פסיכולוג, מטפל המתמחה בילדים, ומאמן אישי (coach), החליטו לשתף פעולה. לפני שעשו זאת הם היו חמישה עסקים שונים. כל אחד עבד באופן עצמאי, תר אחר לקוחות בנפרד, הוציא סכומים נכבדים על תקציבי שיווק ויחסי ציבור, חלם על הקמת אתר אינטרנט יפה ומכובד, והשקיע "ים" של משאבים ואנרגיה על מנת לקדם את עצמו. אם נעצור לרגע וננתח את הסביבה העסקית של כל אחד מהעסקים האלה, נוכל לגלות כי כולם פונים לאותו קהל יעד, כולם רוצים להצליח, ואף אחד אינו "דורך" על השני (על כן נקראים הם עסקים משלימים).

חיבור של חמשת העסקים יחדיו תחת מותג חדש משותף, איפשר להם ליהנות מפירות מאמץ משותף וחיבור משאבים. כך למשל יכלו הם ביחד:

  • להקים אתר בחמישית המחיר
  • לטפח לקוחות משותפים -
  • לפתח סל מוצרים מגוון
  • למנף יכולות אישיות - אחד כותב, השני עובד מול גורמי השיווק, השלישי אחראי על גבייה, וכו'
  • להיפגש פעם בתקופה, לדון על קשיים, בעיות, חיפוש אחר פתרונות יצירתיים
  • לגבות זה את זה
  • ועוד...

דוגמא נוספת למיתוג משותף:

מקבץ עורכי דין עצמאים, אשר כל אחד מהם מומחה בעל שם בתחום שונה, חברו יחדיו כדי לספק מגוון רחב של שירותים ללקוחות. באופן זה הם נותנים מענה תחרותי למשרד גדול וותיק, החולש על אותם התחומים.

למעוניינים לנסות, להלן שמונה שלבים לתחילת הפרויקט המשותף:
1. אתרו עסקים המשלימים את העסק שלכם, כאלו הפונים לאותו קהל יעד (גבוה, בינוני, או עממי)
2. קיבעו מפגש משותף
3. הניחו על השולחן את כל הצרכים, השלבים והפרטים המעניינים אתכם
4. החליטו על אופי שיתוף הפעולה המתאים לכם
5. בנו אסטרטגיה משותפת
6. ערכו חלוקת תפקידים
7. מתגו את עצמכם, החליטו על - לוגו, מסר שיווקי ובידול עסקי
8. התחילו לעבוד

זכרו:
אין צורך לסגור את העסק הקיים. ניתן להמשיך ולפעול בשני המישורים בו זמנית.

אני מזמינה אתכם להתייעץ עימנו במציאת עסקים משלימים לכם, איתור דרך העבודה הנכונה לכם, וקבלת הכוונה לתהליך יעיל ואפקטיבי. למעוניינים ניתן לפנות לעדי במייל: [email protected].


כתבה: אורלי אדלר-ניזרי, מנהלת ZOOZon.



תקשורת משפטית

על תקשורת ופסיכולוגיה בבית המשפט

שפת גוף פנימית

רובנו שמענו לפחות פעם אחת כיצד שילוב ידיים מעל החזה מעיד על סגירות, וכיצד נגיעה בצוואר או בפנים מעידה על חיבור לרגש. תורות 'שפת הגוף' מבוססות על אמת, אך עלולות לחטוא בניסיון לתת כללי פרשנות מוחלטים לנושא שרב בו היחסי על המוחלט. שפת הגוף ניתנת לפרשנויות שונות (ולעיתים סותרות), אם כך, כיצד ניתן לפרש נכונה את האופן בו אנו משתמשים בתנועות גופנו? כאן ניתן להעשיר את עולמנו על ידי לימוד פנימי, היינו, לימוד מהניסיון האישי של כל אחד ואחד מאיתנו.

לימוד פנימי של שפת הגוף נעשה על ידי העלאת המודעות שלנו לשפה בה 'מדבר' גופנו באופן בלתי-מודע, אוטומטי. המודעות לאופן בו אנו משתמשים בגופנו, מסייעת לנו להבין מתי אנו 'חושפים' בפני הסובבים אותנו את נקודות התורפה שלנו, את הלחץ בו אנו נמצאים, או את הפתעתנו לשמע עובדה בלתי צפויה, למשל בעת מתן עדות בבית המשפט. 

באמצעות תרגול נשימות והרגעת השרירים ניתן לשפר את היכולת לעצור את המהלך הרגיל של רגש המתחיל עמוק בפנים ועושה דרכו לביטוי חיצוני דרך הבעות הפנים, כיווץ שרירי הצוואר והעלאת הכתפיים. בשלב מתקדם יותר, אנו לומדים גם ליצור תגובות גופניות באופן אסטרטגי, כלומר מתוך רצון מכוון ליצור רושם מסוים בקרב אחרים סביבנו, לדוגמא: כאשר רוצים לעודד את העד שמולנו להמשיך ולדבר, הישענות קלה קדימה, מבט ישיר בעיניו, ופה מעט פתוח, יוצרים רושם של פתיחות, הקשבה ועניין. היכולת להימנע מתגובות תוך כדי דיבורו גורמת לנו להיראות כאילו לא סיימנו לגמרי להקשיב, או שעדיין לא ירדנו לסוף דעתו – מה שגורם לעד להמשיך ולדבר כדי 'להסביר את עצמו'. התוצאה היא שהעד מדבר יותר משתכנן, בכך ניתנת לנו הזדמנות ללקט מידע נוסף או פשוט להרוויח זמן מחשבה.

התרגול כרוך ב'השקטת' הרעשים הפנימיים, המחשבות המטרידות וסערת הרגשות. היכולת ליצור שקט פנימי 'בעין הסערה' של הליך משפטי רווי מתחים, גורמת לנו להכיר טוב יותר את עצמנו, ומאפשרת לנו גם לשים לב לתגובות האחרים, ללמוד את שפת הגוף שלהם ובעצם לקרוא אותם טוב יותר. 

תהליך זה ארוך יותר מלימוד נוסחאות פשוט, אך התובנות הנרכשות בו עמוקות יותר, והשקט שזוכים בו – אלו מתנות משמעותיות גם מעבר לשימוש הטקטי שניתן לעשות בהן.

 

נכתב ע"י: עדי אייל, ד"ר למשפטים וד"ר לכלכלה, אוניברסיטת בר-אילן.
      


כשהייתי עו"ד

מחשבות ותהיות על המקצוע

כשהייתי עו"ד שמחתי לשמוע שכל הכרטיסים להופעה שלי בבית-המשפט נמכרו מראש,
אך לצערי הקהל שמילא את האולם כלל רק קרובי-משפחה של הצד השני.
.. (-;

 

  • מידע על מעגלי-עסקים: כאן

מופק ע"י ZOOZ ייעוץ והדרכה | 09-9585085 | [email protected] | www.zooz.co.il

להרשמה לעלון "מאזניים" - לחץ כאן.
להסרתכם מרשימת התפוצה לחצו כאן.